Spring naar inhoud

0585 – Semper idem semper penis

30 mei 2011

donderdag 18 juni 2009

Het ding, de CD makert met punaise

Proefopstelling met de gestolen versterker… misdaad loont niet

V15062009SP560UZ

Sinds het CD-tijdperk goed en wel op gang is gekomen hebben we ongeveer 300 lp’s in een kist opgeslagen. Die platen draaien we dus nooit meer en dat is jammer vindt mevrouw Labarbe. Mijn advies is: draai ze dan.

U weet hoe dat gaat met adviezen. Ze worden meestal in de wind geslagen en vooral die van mij krijg ik weleens de indruk.

Grammofoonplaten zijn leuk maar behalve draaien moet je ze ook steeds ómdraaien en dat is tamelijk irritant. Maar, zegt mevrouw Labarbe, er is nog heel veel leuks bij die oude platen te vinden dat we niet op CD hebben en dat toch zeer de moeite waard is.

Dat is zo… de geluiden van een Keltische harp bijvoorbeeld of de geluiden van mevrouw Melanie en nog zo wat jaren ‘60 en ‘70 herinneringen.

Een paar platen gingen haar bijzonder aan het hart zoals een fraaie monoplaat uit 1958 van een mij onbekend muziekfenomeen John Lewis en “The Last Night of the Proms” van 1969 toen ze zelf nog op dat hooligan-eiland woonde.

Er zijn platenspelers waarmee je rechtstreeks je oude grammofoonplaten de computer in kan draaien werd mij gemeld, een goede oplossing vond ze. Ik niet zo. We hebben nog drie goed functionerende platenspelers en ik ga er niet nóg eentje aanschaffen… dat zag ik niet zo zitten. Bovendien zag ik het lijk al drijven… een paar leuke platen? Vergeet ‘t maar. Voordat je het weet ben je bezig alle 300 lp’s op cd te branden… dus mooi niet.

 

Mevrouw Labarbe heeft een ding gekocht… Jawel… bij de Aldi

 

Mevrouw Labarbe laat De Hofleverancier in Velp-neurd wel eens links liggen voor een bezoek aan de Aldi in Velp-zuud, u weet wel, die Duitse firma die zijn werknemers zo slecht behandelt.

Hier heb ik iets wat je altijd graag hebt willen hebben, zei ze, terwijl ze “het ding” voor mijn snuffert op het tafeltje in de serre legde. Uit de folder van de Aldi en voor maar € 17,-, knap hè?

 

Problemen

 

De problemen stapelden zich metershoog op in de vorm van platenhoezen. Ik heb ze zorgvuldig uitgezocht, zei mijn echtgenote terwijl ze de gehele inhoud van de kist op de stapel aan het leggen was.

De beste manier om er van af te komen, dacht ik, is om aan te tonen dat het ding echt rotzooi is. Wat wil je ook voor die prijs… daar koop je vandaag de dag niets voor.

“Toevallig” wilde ik mijn oude Thorens met de Ortofon X1-MC toch schoonmaken en opnieuw afstellen enzeu, dus dat kwam goed van pas en ik besloot tot een proefopstelling.

Ik installeerde de software op mijn PC, sleepte de pick-up met toebehoren naar mijn kamer en plaatste de hele handel samen met een oude, uit diefstal verkregen versterker op mijn bureau.

Het is een koud kunstje om aan te tonen dat die rommel niet werkt en ik begon een plaat op te nemen om die vervolgens op een CD te branden… het werkte inderdaad niet want de versterker was kapot. Misdaad loont niet, dat blijkt nu wel weer… of, dacht ik met de stapel van 300 lp’s voor ogen, misschien ook juist wel.

Helaas, zei ik tegen mevrouw Labarbe, het gaat niet… vervelend hoor.

Dan neem je toch gewoon mijn laptop, installeer je daarop het programma en je gaat gezellig beneden voor de geluidsinstallatie zitten opnemen en branden… met een boek er bij… niets aan de hand.

Hahaha… dat ik daar nou niet aan had gedacht :(

 

Het noodlot slaat toe

 

Zo gezegd zo gedaan. Ik sleep de pick-up weer naar beneden, sluit de zaak aan en ik brand een CD. Vervolgens draai ik de originele plaat nog eens op volle sterkte… ja ja, klinkt nog steeds niet slecht.

Ik leg glimlachend de vers gebrande CD in de CD-speler en ik zet me aan het luisteren (haha… ding van € 17,- haha)

Ik zet ‘t wat harder om het beter te kunnen beoordelen… nog wat harder… nog harder! De kalk komt van het plafond… de hond van de buren slaat aan… er ontstaat een scheur in 1 van de vooroorlogse ruiten.

Nou moe! HET WERKT WEL! godverdomme! 300 lp’s! ik ben dus nu de lul!

18reacties  
The_Saint 18-06-2009 11:26

In ieder geval een vergulde plug..das al ’n voordeel.
Heb medelij met de buren..

François 18-06-2009 11:34

Dat valt doorgaans wel mee, meneer Templar… je kan zelfs piano spelen zonder dat de buren er last van hebben. Tja… die vergulde plug… daar zit ’t ‘m denk ik in… anders had het niet gewerkt denk ik ;)

Maria-Dolores 18-06-2009 11:49

oh, hopelijk gaat Aldi daar in Italie geen reclame voor maken, want hier bij ons ben *ik* degene die ‘verstand van computers heeft’. gelukkig geen 300 platen, maar een stuk of 100 toch wel.

succes ermee.

The_Saint 18-06-2009 11:52

De vergulde plug doet wonderen!
Enuuuh…kun je mij , als pure audiophiel , ook vertellen wat de specificaties zijn van deze gadget?..ben erg benieuwd!

François 18-06-2009 12:07

Je kan ‘m ook rechtstreeks bestellen bij Unisupport Maria, dan hoeft je niet te wachten tot de Aldi Italië is binnengevallen :)

Het wordt door de Aldi verkocht onder de naam “zolid hi-speed cd maker” met software van Roxio. Het is een Deens ding en je kan het vinden onder http://www.unisupport.net

beus 18-06-2009 12:52

300 x 40 minuten = 200 uren.
Wanneer denk je die tijd te hebben?
Je hebt het altijd zo druk, zoals je zelf zegt.
Overigens is het een erg leuke tijdsbesteding.
Vergeet niet te archiveren en ze ook in je mp3-speler te zetten.
Maak ook even van iedere hoes een foto. Allemaal zo gebeurd.

François 18-06-2009 13:09

Zo is het Beus… drukdrukdruk en het is natuurlijk ook veel meer dan 200 uur. Eerst de harde passages opzoeken voordat je gaat opnemen voor een behoorlijke instelling en dan moet er nog een text op de CD geprint worden en een “achter-covertje” worden gemaakt voor in het CD-doosje want anders kan je niet zien wat er in zit als het doosje in de kast in de rij staat etc etc… ik verlul mijn tijd hier… moet aan het werk… CD branden. Was ik nog maar niet gepensioneerd… toen was alles veel rustiger ;)

jacopone 18-06-2009 14:41

Ha ha, Beus denkt aan 40 minuten per plaat, maar dat wordt meestal het dubbele. Penibile!

Bregje Buitenwijk 18-06-2009 19:33

oh gottegottegot! Wat een toestanden. Zat u zich de laatste tijd te vervelen en was u wat lastig in huis? Wil mevrouw L meer rust aan haar hoofd?

de Aldi verkoopt hele goeie spulletjes trouwens en voor een schappelijk prijsje. En ik mag hopen dat u vaker met wat meer tekst komt want ik vind u errug geestig:)

François 18-06-2009 23:09

Ik ben wel eens wat balsturig maar niet lastig… tja… teksten… daar wordt je zo moe van en daarom maak ik liever foto’s… ik doe wat ik kan ;)

Bregje Buitenwijk 18-06-2009 23:36

zet um op meneer L! tekst schrijven is goede hersengymnastiek. En humor is goed voor het hart.:)

cor3306 18-06-2009 23:58

ik heb ook nog een zooi lp’s, maar ik begin niet aan zo’n omvangrijke operatie; trouwens waarom zou je een lp op cd zetten; het vinyl is toch veel wamers en echter en het leeft meer, mijn jongste zoon handelt in die illusie

François 19-06-2009 08:46

In het Oosten zijn wij eigenlijk allemaal wel humoristen Bregje ;)

Het is puur voor het gemak, Cor en dat verhaal over die z.g. betere analoge weergave ken ik ook. We hebben vele honderden klassieke CD’s (en een 200 klassieke LP’s) maar voor mij is het een academisch probleem. De kwaliteit van de CD verbetert ook nog steeds terwijl de LP’s alleen nog maar oude (vaak technisch minder goede) opnamen bevatten.
Overigens heb ik nog twee platenspelers die ik regelmatig gebruik. Een Dual 1015 uit 1960 met een Stenton EEE en de boven weergegeven Thorens met de Ortofon X1-MC uit 1972. Ze werken allebei nog uitstekend en ik zou ze niet willen missen maar toch niet vanwege de kwaliteit denk ik

Bregje Buitenwijk 19-06-2009 20:20

tis een dolle boel in Velp!:)

Theob 20-06-2009 10:01

Heerlijk om te lezen .Wij hebben ook nog zo`n berg platen staan en de speler die dat allemaal moet omzetten in een digitaal signaal is ook al in huis nu nog het eigelijke werk zelf.
Ik ben inmiddels drie maanden verder en schuif het project steedt op ,hoe lang nog .
Ik wens je sterkte ,ik weet wat het is…………..

François 20-06-2009 10:13

Houw ’t in de klauw Theo :)

ron 22-06-2009 21:59

Ik heb erg om de afsluiter moeten lachen.
Met plezier gelezen. Maar voorlopig ga ik nog even niet naar de Aldi. Misschien van de winter.

François  22-06-2009 22:09

Blijf er maar ver vandaan Ron van die Aldi… niets dan ellende ;)

Geef een reactie

Plaats een reactie