Spring naar inhoud

0581 – Achter mijn fietsenschuurtje

29 mei 2011

dinsdag 9 juni 2009 22:47

Fossiele vogel- en plantenafdruk

Nog enigszins verbaasd over hetgeen ik laatst achter mijn fietsenschuurtje heb aangetroffen vroeg ik me vorige week af of het nou toeval was of dat er daar wellicht nog meer interessante zaken te vinden zouden zijn die ik nog niet eerder heb opgemerkt.

Ik besloot om samen met de kat er nog eens poolshoogte te gaan nemen… en ja hoor, wij (de kat en ik) vonden er na enig zoeken een vrijwel verlaten kolenmijn uit de vorige eeuw. Nog volledig intact maar buiten gebruik. De torens van de liftschachten stonden er nog en van de mijnwerkers die al vanaf 1974 bezig waren naar boven te komen verlieten de laatsten juist de lift… niet te geloven gewoon… het was me al die tijd niet opgevallen.

Net toen wij aan kwamen lopen werd de lift definitief buiten gebruik gesteld en wij lieten ons dus noodgedwongen met een paar geleende zaklantarens langs de liftkabels zo’n 1000 meter naar beneden glijden om daar een uurtje rond te kuieren. Het was er donker en het barste er van de zakken antraciet, cokes, grafiet en diamant. Omdat we de kolenkachel al geruime tijd de deur uit hadden gedaan kon het ons uiteindelijk niet echt boeien en we klommen dan ook na een uur weer snel naar boven.

Thuisgekomen overhandigde de kat mij een stuk steenkool waarvan hierboven een foto. Ik heb het meegenomen, zei Beest (onze kat heet Beest) omdat ik zo van vogels houd maar hou jij ‘m maar voor je rariteitenkabinet. Dat vond ik wel een aardig gebaar van hem.

Steenkool is ontstaan uit resten van dieren of planten die gedurende lange tijd flink werden samengeperst door de druk van er bovenop liggende lagen, zo legde hij me uit. Volgens sommigen gedurende miljoenen jaren. Maar omdat wij elke dag de bijbel lezen weten wij wel beter, zei Beest.

En zo ontstaan dus fossiele vogel- en plantenafdrukken?… vroeg ik verwonderd. Mmm, zo’n vliegende vogel die door een paar plotseling samenklappende bergketens in één klap is gefossiliseerd… heel bijzonder… hoe is het mogelijk.

O ja, ging Beest verder, zo zijn er 6000 jaar geleden hele mammoeten met hun dinosauruseieren gefossiliseerd en tot steenkool verwerkt.

Kijk… Beest heeft er voor doorgeleerd maar mij gaat ‘t boven de pet. In ieder geval wilde ik jullie dit allemaal niet onthouden en ik maakte er nog even snel een foto van voordat we het die avond in de barbecue hebben opgestookt.

Ik ben benieuwd wat ik de volgende keer weer achter mijn fietsenschuurtje zal vinden…

A29052009SP560UZ

14reacties  

Johan HvD 09-06-2009 23:36

Zo’n vermoeden had ik al, dat het over iets gevlogen ging. U hebt toch maar een goed Beest… ;-)
Wordt u nu niet oververmoeid met al die drukte in de achtertuin?

Kokopelli 10-06-2009 00:05

@François: Een prachtig verhaal en een schitterende foto Heer François. Van genoten.
Maar is deze beeldplaat wel van Uwer signatuur voorzien?

Groet,
Kokopelli

kuifje simon 10-06-2009 00:49

Zou, zou , zou een fez ook gefossilimiseerd kunnen worden, zodat het een eh … oud ding wordt ?
Kijk dat zou ik nou ’s willen weten (en dan met koleurenfotoos)

Fi de Kat 10-06-2009 04:57

Aus ein Dichterleben!

François 10-06-2009 08:43

Opmerkelijk dat beest, hè mijnheer Johan… al 19 jaar oud en o zo pienter ;)

Mijn signatuur staat rechts onder in de sprietjes, een beetje witter dan de rest Koko

Meer de dragers van een fez zijn fossielen, mijnheer Kuifje ;)

Je hebt een leuke blog Fi en je kat lijkt een beetje op “Beest”;)

Bregje Buitenwijk 10-06-2009 08:48

mijn hemel, dat u dat durft, 1000 meter naar beneden! Spannend hoor.

ps. ik zoek me rot naar uw handtekening.

jacopone 10-06-2009 12:06

François, heb je echt dat fossiel opgebrand? Dat is hartstikke veel geld waard, zeker wel 20 euro.

Waarom heb je Dini niet mee naar beneden genomen; die had nog wat gangen kunnen graven :–)

François 10-06-2009 12:35

Wat raar, de lay out van de tekst is veranderd. Er zijn bij alle alinea’s witregels tussen gevoegd… eigen initiatief van de VK-redactie?

Ach Bregje, ik ben ook een heel flinke jongen en wat is nou 1000 meter? Tussen Arnhem en Velp heen en weer fietsen is al gauw 10 kilometer en daar draai ik ook m’n hand niet voor om.
Mijn handtekening staat rechts onder in een paar grassprieten… een beetje wit uitgevallen en ook niet zo geslaagd :(

Ach ja Jaco, geld speelt geen rol voor een heer van stand en ik was een beetje uitgekeken op het fossiel en binnen de volgende 6000 jaar zijn er natuurlijk al weer nieuwe ontstaan.
Dini is niet zo’n gravert en hij is trouwens even met Kameel op vakantie naar Egypte, naar de pyramiden zeg maar. Kameel heeft daar veel verstand van en er is bijna niemand schreef Dini mij op een ansichtkaart… de toeristen zijn allemaal op

François 10-06-2009 16:32

Verdomd, de tekst staat weer op zijn plaats (ik hou niet zo van dat soort geintjes)

François 10-06-2009 20:33

Mijnheer Johan! Ik had u overgeslagen! (Bij het tweede comment begin ik altijd pas te lezen)

Maar inderdaad… heel vermoeiend met al die drukte in de achtertuin. En dan al die kwetterende vogeltjes nog ’s morgens vroeg :(

beus 10-06-2009 20:47

Zal ik al aanbevelen?

François 10-06-2009 20:51

Jam aarn atuurlijk!

labarbara 13-06-2009 21:13

Alice in wonderland!

(Vooruit, de teksten zijn soms toch ook wel aardig.)

En
de handtekening is juist geslaagd, omdat ie wat subtieler is, zo.

François 13-06-2009 21:29

Zo! Leuk dat je dit doet denken aan Lewis Carroll. Heb ik toch niet voor niets een lichte poging gedaan je een beetje op te voeden :)

Ik zou graag mijn bewerking van jouw knar op mijn blog zetten… zou je dat wel willen denk je?


Geef een reactie

Plaats een reactie