Spring naar inhoud

0113 – Morris Minor 1000 Traveller 1965

10 februari 2011

Geplaatst op 22-06-2006 12:09

Foto’s: François Labarbe, Nikon F80 met een 28-200 Tamron objectief.

Sensia Fujichrome 200, gedigitaliseerd met de Dual IV.

Velp, Posbank, mei 2006

Motor: 4-cil in lijn 1098 CC
Boring X slag: 65 X 84 mm
Compressieverhouding 8,5:1
Vermogen: 50 PK bij 5100 t/min
Topsnelheid: 125 km/h
L X B X H: 378 X 155 X 154 cm
Gewicht 850 Kg
Wielbasis: 218 cm
Spoorbreedte voor: 128 cm
Spoorbreeddte achter: 128 cm
Nieuwprijs (1970): f 6.848,-
Importeur: J.J. Molenaar’s Automobielbedrijf N.V., Amersfoort

De Minor’s zijn van 1948 tot 1971 gebouwd in verschillende uitvoeringen, o.a. ook als cabriolet en “Van”
Van de gewone uitvoering zijn er ten minste 1.277.289 geproduceerd

Ik heb ‘m al meer dan vijf jaar in mijn bezit en ik rij er wekelijks in.

 

Morris Minor Club Nederland

 

9 aanbevelingen
20 reacties


Rob / 22-06-2006 12:15
Gezien op een klassieker: “All parts falling off this car are of the finest British craftmanship”, met een kleine Union Jack ernaast.
Mooie foto’s, heerlijk nostalgische auto.

jacob hesseling / 22-06-2006 12:38
en daar komt de morris uit de mouw , wat gingen ze hard, zeer laag bij de grondse auto, heerlijk sturend en vlot op het gas met zo’n mooie klok in het midden !

François Labarbe / 22-06-2006 12:48
Jacob, iig is’tie nog snel genoeg om in het gewone verkeer mee te komen. Met remmen een beetje oppassen, is wel goed maar we zijn tegenwoordig wat anders gewend.
Achterbank kan worden opgeklapt en er ontstaat een laadvloertje, niks mis mee. Benzineverbruik ruim 1:13 (mijn Toyota Prius tot nu toe 1:23 :)).
De gewone Minor uitvoering (bolhoedje) heeft een andere overbrenging en kan no 5 km harder.

Conan / 22-06-2006 15:54
Strakke voiture François, hulde! Heb er pas nog een in England zien staan, in de tuin, deed dienst als bloembak of zo, maar diezelfde gast had er ook twee voor zijn huis staan die helemaal picobello waren, een voor hem en een voor zijn mrs. Donkergroen met mooi chroom, prachtig. Zelf moet ik geen Engelse klassieker meer na mijn debacle met een ’67 MGBGT, geef mij maar een DS.

François Labarbe / 22-06-2006 16:43
De Minor’s lopen altijd, Coon… de MGB staat er om bekend, om zijn “grote slechtheid” :). Of de ID/DS zoveel beter is… ik weet het niet. Overigens heb ik nog wel een paar Traction’s gehad in de tijd dat we ze nog voor f 300,- 2e hands konden kopen, niet kapot te krijgen&geen mm stuurspeling. De leukste automobiel die ik had was een DKW van 1938, een 4-onder-de-kap, 2 cil 2 takt, 3 versn, dynostart, sky leren deurbekleding, max snelheid ca. 70 km/h. Heb ik helaas niet meer. (huil)

Conan / 22-06-2006 17:09
Naja, was ook mijn eigen schuld, die MG, de enige die daar beter van geworden is zijn de gebr. de Jong uit Kaatsheuvel, toendertijd kon je daar alles kopen wat je nodig had om die engelse karretjes te restaureren. Maar de DS is gewoon de meest luxueuze en meest stijlvolle kar die ooit gedesigned is, heb ‘m helaas niet meer, maar mocht ik ooit een paar knaken over hebben dan komt er weer een snoek ;-)

Wim Heitinga / 22-06-2006 18:25
Prachtige auto François, zelf zie ik die Morris zelden in de stad.
Waarschijnlijk kom je die eerder tegen in de countryside.

Tempelman / 22-06-2006 18:32
Een prachtige auto! Ik heb er een zien rijden ‘met hout’ aan de buitenkant leek mij toe. Ik bedoel hout op het gedeelte achter de bestuurder. Kan dat?

François Labarbe / 22-06-2006 19:37
Hout aan de buitenkant… je bedoelt zoals op de foto van mijn Traveller? Ander hout aan een Morris Minor ken ik niet (wil overigens niet zeggen dat het ook niet kan)

François Labarbe / 22-06-2006 19:40
Rob :-) (sorry voor de late reactie)

arie / 22-06-2006 19:51
@François: foto mooi, auto mooi, jij rijdt er nog in… Ook mooi, ik zie je zo de Posbank optuffen of langs de Postbank rijden.
Er staat er een aan de N346 tussen Goor en Delden (Pannekoekenrie).
Ik had het voorrecht in een Morris Minor 850 te rijden en heb de weg Apeldoorn-Arnhem daarmee zo gefrequenteerd dat de minister met enige aandrang van de bouwsector besloot er een snelweg aan te leggen. 

Deze medeweverantwoordelijkheid voor de ecologische teloorgang van de Zuid-Veluwe compenseer ik nu mt de enig juiste penitentie: fietsen.
Het begon dus bij de Morris Minor.


François Labarbe / 22-06-2006 20:03
Arie, dat is wel een hele speciale Minor geweest… de kleinste waarmee ze in 1948 begonnen was een zijklepper 918 CC. Was het een split, met de koplampen in de grille?

arie / 22-06-2006 21:27
@François., je noopt me in het familie-achief te duiken, later…!

TheoB / 22-06-2006 23:48
Dat zijn de echte François. De vader van mijn schoonzus (een echte schotse ) had er zo eentje was er ook ape trots op .Volgens mij heeft hij hem weg gedaan toen de achterkant afgesodemietert is. Ik dacht met een aanrijding. Als ik het goed had was die achterkant wel helemaal van hout. Ga het even voor je uitzoeken,kom er op terug.

De Kale Doperwt / 23-06-2006 00:34
Aanbeveling!

lidy / 23-06-2006 13:23
Mooi, ikzelf heb nog een hele tijd in een MM2 gereden.

Cees van Vessem / 29-08-2006 12:35
Beste François,
Prachtige foto’s van een uiteraard prachtige wagen. Zelf be ik er een aan het restaureren 9een traveller) en ik rijd in een MM Saloon Splitscreen!
Wellicht zien we elkaar op een Morris treffen? voor verdere info kijk ook op mijn website: http://www.morrisman.nl!
Succes met de hobbies!
Cees van Vessem

François Labarbe / 07-09-2006 22:10
Cees, ik kom met een comment op je site… ben ff doende :)

philip / 21-09-2006 14:04
mooie droom

Ard / 10-04-2007 16:02
Wij hebben thuis ook nog een Morris Minor uit 1948, rijdt helaas niet maar wie weet gaan we hem nog eens opknappen… En inderdaad, er is in NEderland een Morris minor met een houten achterkant, achter de cabine… dit is alleen een zelfbouw, geen originele…
Geef een reactie

Plaats een reactie