Skip to content

0673 – Van Oom Koos. Geweld met een Bok

11 februari 2012

zaterdag 17 oktober 2009 11:39 door François

In december 2007 heb ik al eens geblogd over het Tom Poes weekblad onder de titel “God” waarvan hier de link: God

Zo, nu bent u weer helemaal op de hoogte. Eén van de strips die er in voorkwam heette Mast en Menie (derde jaargang 1950). Twaalf plaatjes verdeeld over twee bladzijden tegenover elkaar, een comic strip die ik daarna nooit meer ergens heb terug gezien.

Omstreeks 1950 kwamen veel strips uit Amerika en ik heb dan ook altijd gedacht dat Mast en Menie een vertaalde Amerikaanse strip was. Maar waar komt het nu echt vandaan… ik zocht het even voor u uit.

Mast en Menie is de Nederlandse titel voor Pitch and Toss (kop of munt). De tekenaar en bedenker hiervan is de Engelsman Joe Hardman die de strip Pitch and Toss (Our Saucy Shipwrecked Mariners) in 1922 overdeed aan Don Newhouse die hem in Engeland beroemd maakte. Op zijn buurt deed Newhouse de strip in 1932 over aan zijn assistent Roy Wilson.

Wilson (1900-1965) was van beroep eigenlijk meubelontwerper maar aan meubels ontwerpen is hij voor zover ik weet nooit toe gekomen.

In 1918 werd hij uitgenodigd om zijn partijtje mee te gaan blazen in WO I maar omdat dat één dag voor de wapenstilstand was heeft hij betrekkelijk weinig risico gelopen. Zijn diensttijd duurde toch nog tot 1920.

Van 1920 af begon hij als assistent van Don Newhouse comic strips te tekenen. Ik neem aan dat Marten Toonder de strip in 1950 van Roy Wilson in licentie heeft overgenomen en vertaald.

Mast en Menie

Tom Poes Weekblad nr 35, 3e jaargang 1950

15 reacties

De Kalief 17-10-2009 12:59

Da’s een heule mooie serie plaatjes, Mijnheer François. In de Antiekwinkel der Strippen krijgt u daar zeker wel zo’n 100 dukaten per stuk voor.
Maar, neen, Mast en Menie ken ik niet. Er waren in die tijd meerdere strips. Het Tom Poes weekblad was relatief bekend doch ik had het niet. Ik had wel Arend, uit het Engels Eagle, met daarin onder andere Dan Dare/Daan Durf… Hij durfde veel…

kuifje simon 17-10-2009 13:01

Heb ik net de plaatjes ingekleurd
zit m’n hele beeldscherm onder !!
Wilt u dat nooit meer doen
heer François !

François 17-10-2009 13:16

100 ducaten Mijnheer Johan? Dan ben ik rijk! Ik ga tegelijk in Mozambique een huis laten bouwen.

Het Tom Poes weekblad was een van de eersten in z’n soort in Nederland (iig na de oorlog). De meeste verhalen en strips waren kwamen uit Nederland zelf, zoals onder meer Eric de Noorman e.a. (Kresse), Verowin (P. Wijn), Piloot Storm (Henk Sprenger), Filo Fop (Ben van ’t Klooster), Sim en Pans (Wim Lensen) en natuurlijk van Toonder zelf. Deze strip kwam dus uit Engeland en Prins Valiant mogelijk ook of misschien uit Amerika. Het blijft een unieke verzameling waar voor mij heel wat herinneringen aan “kleven”

Ach, wat kost een nieuw beeldscherm nou tegenwoordig nog Kuifje ;-)

De Kalief 17-10-2009 13:26

Hans G. Kresse, ja dat is mijn favoriet (en Toonder uiteraard ook). Hij tekende mooi en in velerlei bladen kon je zijn tekeningen terug vinden. Piet Wijn is mij wel bekend, maar de Tom Poes heb ik in die tijd eigenlijk nooit echt in handen gehad. En ja, Sim en Pans & Prins Valiant ken ik ook. Sim en Pans waren wel leuk, Prins Valiant lijkt iets op de Rode Ridder. Of is hij dat soms ook? Neen hij is het niet.

Bent u maar blij dat u nog ‘herinneringen’ hebt, ik ben de meeste reeds kwiet… ;-(

De Prins Van Liant 17-10-2009 13:27

…en de Kalief ook…

François 17-10-2009 13:31

Het is triest met ons gesteld op de oude dag Mijnheer Johan maar als we geen herinneringen meer hebben dan bestaan we ook niet meer ;-)

beus 17-10-2009 16:56

Dat waren heel wat uurtjes werk om het zo keurig op het blog te krijgen.
Ik ben benieuwd of al die herinneringen op cd/dvd komen voor het nageslacht.
Hoewel het de herinneringen van opa François zijn kunnen ze voor sommigen heel waardevol zijn.

François 17-10-2009 17:38

Valt wel mee. 2 blz scannen en met Photoshop 12 plaatjes er uit knippen en in jpg saven, dat is alles… daar ben ik zo mee klaar. Het uitvogelen van de tekenaars kostte iets meer tijd want daar is maar heel weinig over te vinden.
Opa François bestaat (nog) niet ;-)

De Prins Van Liance 17-10-2009 22:42

Aha… dus u hebt niet hoeven schaven, vijlen, timmeren of zagen?
Wanneer de nog komende Opa uit vogelen gaat, dan kan hij wellicht enige nesten gaan bouwen voor het staven van de jpg’s… ;-)

Kokopelli 17-10-2009 23:28

@François: Aha Heer François, een fraaie strip uit de oude doos. Meer informatie over wie er allemaal tekenaar / scenarist waren in het weekblad Tom Poes is te vinden onder:
www.catawiki.nl/catalogus/Stri…

Per nummer kan opgevraagd worden wie er allemaal een bijdrage geleverd hebben.

De vertaling is waarschijnlijk door een van de medewerkers in de studio van Marten Toonder gedaan. Toonder zelf vermeldde het althans niet als een van zijn eigen activiteiten. Zie daarvoor bijvoorbeeld:
www.kurvink.nl/hobby/chronolog…

Groet,
Kokopelli

PS. Met uw welnemen zwaar aanbevolen door een Toonder fan: zowel van Marten als van Jan Gerhard.

François 18-10-2009 09:22

Bedankt Koko voor de aanbevelingen en de links. Uit de bovenste had ik al eerder de naam van Roy Wilson gehaald maar verder nog niet zo doorgeklikt. Er staat nog meer informatie in dan ik dacht en misschien kan ik nog wat meer bloggen over het Tom Poes Weekblad.
Ken je het trouwens?

Johan HvD 18-10-2009 11:00

Ah, hoogst interessante gegevens van onze Grote Hoofdman der Strippenbewakingskluis…
Zo ziet u maar weer alwaar de Jonge Vriend zijn levenspad heeft geplaveid. Alhoewel er een compleet leger achter hem aan marcheert, zij het soms door woeste dalen en schrale hoogten…

François 18-10-2009 11:24

Juist ja… eh… ik kan wellicht eens over Filo Fop gaan bloggen ;-)

Johan HvD 18-10-2009 21:30

Filo Flop? De Generaal zou ook kunnen of desnoods Simpelman ;-)

François 18-10-2009 22:04

Simpelman stond er wel in maar de Generaal ken ik alleen uit de “Sjosji”. Het was wel goed getekend maar het verhaal was meestal wat pover. Simpelman was trouwens soms ook wat erg simpel… te simpel ;-)

Geef een reactie

Geef een reactie

