Skip to content

0663 – Pauze… tenzij

1 februari 2012

dinsdag 22 september 2009 16:56 door François

V17092009SP560UZ

 

V03092009SP560UZ

 

Ben even bezig… op bedevaart zeg maar en daarna ga ik een tijdje in een klooster

   

E11092009SP560UZ

 

Het raam van mijn kluis in het klooster

Bloggen neemt relatief vrij veel tijd in beslag en dus raak ik wat achterop met het doornemen van de wat achteloos in mijn kamer en de rest van het huis verspreide ongelezen of half gelezen literatuur.

Lezen is eigenlijk nooit vrijblijvend behalve dan wellicht strips en zelfs dat is niet helemaal waar zoals bijvoorbeeld die van Tardi.

Het vervelende van lezen is dat je geneigd bent er iets van te willen onthouden… onbegonnen werk natuurlijk, maar toch… je houdt ’t niet altijd tegen. Bovendien: het ene boek brengt soms weer andere boeken met zich mee. Onlangs las ik, om maar eens een voorbeeld te noemen, “Het Oostindisch Kampsyndroom” van Rudy Kousbroek en van alle Indische boeken die in het Kampsyndroom de revue passeren heb ik er negen (met dank aan de Indische achtergrond van mijn familie). Een paar had ik er ooit wel eens doorgekeken en half gelezen maar meer is het nooit geworden… ze gaan nu mee in de “kluis”. Eén boek uit… en er liggen weer negen andere bij op de stapel. Om het allemaal in de juiste context (ha!) te plaatsen gaat de 640 bladzijden (exclusief noten en summary) tellende pil (ramsj) over het Indische koloniale bestuur ook mee de kluis in.

En omdat iedereen hier op het Vkblog het maar steeds over F. Nietzsche heeft wordt het tijd om eens te zien waar ik ook alweer in zijn “Complete biografie” ben blijven steken want ik kan natuurlijk niet achterblijven als het gaat om het maken van diepzinnige terzijdes.

Wat weet “von der Dunk 2 x” (ramsj) nu eigenlijk over de negentiende en twintigste eeuw? Klopt het allemaal wel? Ik lees ’t even na… hup de kluis in jullie.

Ik vrees dat de kluis wat vol aan het raken is maar hoe dan ook: ik ga niet het klooster in zonder “the Canterbury Tales”

 

Pauze, tenzij…

 

Elk modern klooster heeft tegenwoordig internet en ik sta dus niet helemaal voor mezelf in. Nooit eigenlijk. De vraag kan zomaar opkomen bij het lezen van een zin als bijvoorbeeld “The life of lusty joy and virtuous quiet”: hoe gaat het met de bloggende verpleegsters of… hoe gaat het met de Islambashers of… is het raaskal-gehalte van het Vkblog onverhoopt aan het afnemen of… hoe gaat ’t met Beus, hij zal toch niet van zijn balkon zijn gevallen etc etc.

Dan kijk ik even en misschien maak ik terloops ook nog een feuteu… die plaats ik dan op mijn blog… gelukt of niet.

  21 reacties  

 

beus 22-09-2009 17:02

Eindelijk rust :-)

François 22-09-2009 17:05

Eindelijk heb je een keer gelijk ;-)

Satuka 22-09-2009 17:06

Geniet ervan. Hopelijk zien we je weer terug als je al die boeken uit hebt (wel ff snel doorlezen dus ;))).

Kokopelli 22-09-2009 17:17

@François: Mijn gemoed schiet vol (*snotter*)

Maar even voor de zekerheid: hoe lang ga je in literaire retraite? Dat om in te schatten hoeveel tijd en speelruimte ik de komende periode heb om al dan niet gelukte feuteus zonder Velpse concurrentie op het Veukeubleug te zetten… ;-)))

Groet en geniet ervan,
Kokopelli

Jezzebel 22-09-2009 17:20

Veel plezier!
Je klooster ziet er aantrekkelijk uit, met al die vrienden van verleiding die je meeneemt.
Ik kan je er nog mooie verhalen over vertellen.
Er is vlakbij Jeruzalem een klooster van ik meen de zusters van Bethlehem en De orde van het Zwijgen.

Ik zal je missen.
Dat ook. :-)
.

maria-dolores 22-09-2009 17:37

benieuwd hoe lang die retraite gaat duren…

Kokopelli 22-09-2009 18:00

@Maria-Dolores: Heer François kennende toch minstens enkele uren…

Peter Louter 22-09-2009 18:49

Uit ervaring (mijn Poolse kluis) kan ik het van harte aanbevelen. Wel je auto uit het zicht parkeren, anders blijf je maar verliefd naar buiten staren :)

kuifje simon 22-09-2009 19:48

Ik vind het ernstig
er vallen gaten
ook met Alabastine
Maar wel goede boeken
dat dan weer wel.
A bientot Franzwah
een gode loutering toegewenzt

beus 22-09-2009 19:54

Bloggers: Laat hem toch even lezen als dat zijn wil is.
Lekker rustig.

Tenzij wat eigenlijk?

fred van der wal 22-09-2009 21:08

Ze hebben het over Nietzsche om zelf interessant te wezen, zo van ;kijk mij eens, o,o,o, wat ben ik toch een cynicus, maar ze zouden liever niet de ziekte willen hebben die hem velde; de syf

sprakeloos 22-09-2009 21:23

En dat het de rust mag geven, ik ben een beetje jaloers op de vermoedelijk rust. Maar goed Jaloezie is de religie van de middelmatigen en daar wil ik me niet aan bezondigen. (Carlos Ruiz Zafón) als er nog plaats is in je kluisje.

cor3306 22-09-2009 21:40

maak als het even kan mooie kloosterfoto’s…….is het zo’n gebouw met een mooie gaanderij en zit de poort goed op slot

cor3306 22-09-2009 21:41

ach ja ik kom wel overvliegen en misschien maak ik wel een tussenlanding

Henk 22-09-2009 22:31

Dat gaat even duren :)

Groeten,H

Bregje Buitenwijk 22-09-2009 23:37

Pauze tenzij!??!!

Tenzij ik zeg dat ik je blog niet kan missen? En je altijd relevante commentaar hier en daar? Wat moeten wij, vkbloggers, nou zonder meneer L en zijn prachtige feuteu’s zonder zonsondergang? Mijn chot, ik word hier depressief van.

Nou ja, veel leesplezier dan maar.

Jacob Hesseling 23-09-2009 00:11

@ poeh das wat , wat doe je met je auto ? wil ik er zo lang op passen of neem je hem mee?

Zich van Verre 23-09-2009 02:57

Ik greut je. Veel retreute-geneugte

Appelvrouw 23-09-2009 19:28

Heb je het boek al uit?

labarbara 01-10-2009 21:56

Ja maak vooral een foto. Hoewel ik vermoed dat dat tegen de regels is.

En waarom is lezen niet vrijblijvend? Je HOEFT niet op internet te zetten welke boeken je leest. Je hoeft er niet eens een mening over te hebben. Geen haan die er naar kraait. Gewoon je b.. houden. Makkelijk zat.

François 01-10-2009 22:42

Ach het zijn er maar een paar Labarbara en het is een select gezelschap dat hier komt… dat kan er wel tegen.
Mijn bek houden? Makkelijk zat? Ik heb ’t wel eens geprobeerd ;-)

Geef een reactie

Geef een reactie

