Skip to content

0646 – NEE NEE, MISSCHIEN…

22 januari 2012

woensdag 2 september 2009 20:48 door François

V01092009SP560UZ

“JA” is ook mogelijk maar dat is hier niet te zien. De kans is wat kleiner.

Advice from a Caterpiller

De rups, die een waterpijp rookt boven op een paddenstoel, draagt Alice op om het gedicht “Oud zij gij Paai Witbol” (You are old, Father William) op te zeggen. Telkens als ik bovenstaande “Misschien Machien” in m’n handpalm hou voor een vrije worp moet ik aan de volgende twee coupletjes denken:

,,Gij zijt oud,” sprak laatstmaal een knaap, ,,met uw kracht is het uit,

Uw gebit is reeds jaren vergaan,

Toch at gij een gans op met haar en met huid,

Toe, zeg mij, hoe legt u dat aan?”

,,In mijn jeugd,” zei de grijsaard, ,,bezat ik een zaak

En ik besprak elk probleem met mijn vrouw,

De spierkracht die ik daardoor verleende aan mijn kaak

Verlicht mij het bestaan als ik kauw”

Mijn gebit is nog lang niet vergaan en de spierkracht van mijn kaken is ruim voldoende voor het kauwen van elke kost.

Toch ga ik discussies doorgaans uit de weg en zeker die met mevrouw Labarbe. Met anderen wil ik ze nog wel eens schriftelijk afhandelen en dat voldoet heel goed, speciaal voor wat betreft de fijne nuance.

Iedere, wat oudere getrouwde man weet uit ervaring dat eenvoudige vragen tot grote discussies kunnen leiden. Je echtgenote vraagt bijvoorbeeld: wat zullen we vandaag eten… je mag kiezen… oesters en zo en daarbij een Chablis of Champagne of doen we boerenkool met appelmoes? Euh… heuh?… doe maar die oesters enzeu. Goed… of wil je misschien toch niet liever boerenkool met appelmoes? Eh… eh… ja, natuurlijk… (het bestaat echt hoor beste lezerts die B met A).

Dat soort problemen zijn goed te “managen” met een muntstuk waardoor de keuze wordt beslist door het “deus ex machina” volgens het “kop of munt principe”, het noodlot tarten zeg maar.

Deze dobbelsteen echter, biedt met de mogelijkheid “Misschien” een extra dimensie aan de beslissingsmogelijkheden of eventueel een vrolijke noot zo u wil. Hij bevat drie keer “Nee”, twee keer “Ja” en één keer “Misschien”. Hij is verkrijgbaar bij elk malafide conflictbemiddelingsbureau.

18reacties

?? 009 21:02

Je zou er ook nog ‘ ja ja ‘ aan toe kunnen voegen, kan je altijd nog nee van maken.

François 02-09-2009 21:07

Er is te weinig ruimte anders wordt het een dobbelsteen met 7 vlakken. Maar “Misschien” betekent misschien ook wel afstel of “ja ja” ;-)

Ate 02-09-2009 21:47

Ja ja…

Bregje Buitenwijk 02-09-2009 22:51

hahahaha!

‘zeg jij het maar’…. kan dat ook op een dobbelsteen?

François 02-09-2009 22:59

Misschien ;-)

kuifje simon 02-09-2009 23:03

Of een kant met: ” Nader door een commissie uit te zoeken ”
… polderen dus …

François 03-09-2009 08:27

Een potje polderen met een dobbelsteen ;-)

Kokopelli 03-09-2009 11:02

@François: Als rasechte polderstatisticus heb ik toch even moeite met de constatering: JA” is ook mogelijk maar dat is hier niet te zien. De kans is wat kleiner..

Als ik er van uit ga – en dat doe ik uiteraard ;-))) – dat de dobbelsteen 6 zijden heeft, dan kan er in dit specifieke geval nog 3 keer “JA” op de niet zichtbare zijden staan.

Ofwel 3 keer “JA”‘ tegen 2 keer “NEE” en 1 “Misschien”. “JA” kan dus evenveel voorkomen als de rest samen en zelfs 1.5 keer zoveel als “NEE”. In het hypothetische geval natuurlijk. Misschien, ook goed. Want ik houd wel van het kleine en het minst voorkomende… ;-)))

Môge Heer François,
Kokopelli

PS. En ik ben zojuist pas mijn stijve knoken en slaperige hersencellen aan het opwarmen. Het zal wel weer een mooie dag worden lijkt mij…

PPS. “Misschien” is overigens wél het woord met de meeste letters, dat dan weer wel ;-)))

François 03-09-2009 11:22

Ook goeie morgen… de slaperige hersencellen zijn er natuurlijk de oorzaak van geweest dat je de bovenstaand tekst niet helemaal goed hebt gelezen Koko, 3 x nee, 2 x ja en 1 maal mischien dus ;-)

joost tibosch sr 03-09-2009 12:15

Echt geprobeerd om “misschien” op een vlak te krijgen..kwam niet verder dan “mis”. En wat nu?

François 03-09-2009 12:34

Een grotere dobbelsteen lijkt me hier de beste oplossing Joost en het woordje “misschien” vervangen door “wellicht”, dat scheelt weer een letter
Mis kan natuurlijk ook wel… we gaan naar de mis zeg je dan tegen je vrouw en daar horen we wel hoe het verder moet ;-)

kuifje simon 03-09-2009 15:27

Nooit tegen je vrouw zeggen: we gaan naar de mis
wel: dat gaat mis !!
NB: gelul, telt maar 5 letters

joost tibosch sr 03-09-2009 17:07

Mijn vrouw is gestorven (konden jullie ook niet weten, hoor!) Het dringt nu ook pas tot me door dat ik zo’n dobbelstenen helemaal niet nodig heb. Heb ik nog “wellicht” zitten proberen ook nog..Bovendien ben ik zo’n goeie theoloog dat ik niet meer naar de mis hoef. Ozo! Slaan jullie effen de plank goed MIS!!

François 03-09-2009 19:34

Verder dan mis komen we ook niet zo te zien en dan is gelul dus ook nog teveel… lul past weer wel natuurlijk

sprakeloos 03-09-2009 22:49

Is er in de ontwikkeling van het huwelijk een tijdstip of periode aan te wijzen waarop de dobbelsteen tot de basisuitrusting moet horen. Ik hoor het graag van je.

François 04-09-2009 09:55

Direct na het stadhuis is het beste moment om er mee te beginnen Sprakeloos ;-)

labarbara 08-09-2009 21:30

Meer een periode dan een tijdstip, dus.

François 08-09-2009 21:34

Het is een periodiek systeem Labarbara ;)

Geef een reactie

Geef een reactie

