Skip to content

0633 – Platenhoezen… kent u deze nog? Het zou me verbazen

16 september 2011

dinsdag 18 augustus 2009 22:54 door François

Een vrij willekeurige greep uit een stapeltje van de lichte categorie

   

Gerry Mulligan quartet met Chat Baker

   

briljant, fresh, new, sweet, subtle and sheer fun

Les Paul is deaudt

   

Deze plaat kocht ik rond 1970 in de Philipswinkel van ELCOMA in Nijmegen waar ik destijds werkte.

 

Met een 2-hoesbladzijdenlang verhaal van prof. dr. W.H.C.Tenhaeff, hoogleraar in de Parapsychologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht: Het mysterie Rosemary Brown.

 

Bekende overleden componisten zoals Chopin, Bach, Beethoven etc, maar vooral Liszt lieten haar uit het hiernamaals op de piano nieuwe stukken van hun hand spelen en lieten haar die net zo lang oefenen totdat ze in staat was het op te schrijven. De heren spraken Engels met haar.

Mevrouw Brown verdiende een centje bij door concerten te geven van de stukken uit het hiernamaals… heel apart. Ik heb er dus een LP van… ook heel apart.

13reacties

 

kuifje simon 18-08-2009 23:45

een lichte greep uit een willekeurige categorie ?
eh …. het lijken mij muziekplaten toe
in rijk gekleurde hoezen
Ik zoek Mulligan met Piazzola: ken u die ook ?

draakhond 19-08-2009 00:05

Qua muziek herken ik ze allemaal behalve The Temperance Seven (die slecht kunnen tellen), waar ik wel erg benieuwd naar ben, later maar eens youtuben. Rosemary Brown meen ik ooit op tv gezien te hebben. Qua hoes herken ik Play Bach en vooral Hair, de Broadway versie. Bij die laatste heb ik voor jou een kwisvraag: welke toneelspeelster/zangeres is later een beroemd film-actrice en -regisseuse geworden?

Appelvrouw 19-08-2009 08:09

Art Tatum, zwart gedraaid.
Vreselijk die grote ruimtevreters. Nostalgie met een kraak.

blogpieper 19-08-2009 10:42

@ Francois, groeten uut Velp, leuke hoezenserie! En, Appelvrouw, het zijn inderdaad grote ruimtevreters, onder andere daarom is mijn oude platencollectie in een hoge kast opgeborgen. Maar ik kan ze niet (nooit) weg doen. De muzikale kwaliteit van de platen (inclusief tik) en de originaliteit van de hoezen spelen hierbij een grote rol. Inderdaad, nostalgie met een kraak en een tik………..

François 19-08-2009 10:43

Mulligan met Piazzolla ken ik niet Kuifje. Ik heb nog wel Mulligan met Stan Getz en met Ben Webster

Je bent een kenner draakhond dat is wel duidelijk ;-) Ken je behalve de hoes ook de muziek van Jacques Loussier? Het antwoord op je kwisvraag weet ik niet, ik zit niet zo in die materie maar we horen ’t graag van jou.
Er is ooit een uitzending over Rosemary Brown geweest waarin Louis van Dijk stukjes van haar speelde en van commentaar voorzag

Jazz kan je allemaal op CD krijgen Appelvrouw en dat neemt minder ruimte in en kraakt minder. Na-oorlogse jazz kraakt helemaal niet. Op MP3 neemt het nog minder ruimte in en voor oude opnamen is de kwaliteit meer dan voldoende

Woon je ook in Velp Blogpiepert ;-)
Ik zie ’t op je blog… wordt wel erg close ;-)

draakhond 19-08-2009 11:03

Ja leuk, die Jacques Loussier. In 2000 (?) was hij nog live op tv.

Zelf geen behoefte aan een aha erlebnis? De actrice is vooral bekend geworden dankzij Woody Allen. Ze zingt (herkenbaar) mee in het lied Black Boys. Staat haar naam niet op de hoes, dan moet ze via internet snel te vinden zijn.

satuka 19-08-2009 11:09

Er zit er maar eentje bij die ik ook heb gehad. Maar die heb ik dan ook letterlijk stuk gedraaid.

Gokje wagen ;)?

P.S. Is het trouwens niet Chet Baker ;)?

François 19-08-2009 11:16

O ja, was dat niet Diane Keaton? Is die ook niet getrouwd geweest met Woody Allen?

Het is Chat met de trompet, Satuka ;-) (de andere is dus Gerry)
Heb je Hair stuk gedraaid?

Een echte goeie van Chat is: “Chet Baker Duo Philip Catherine” uit 1985. Catherine is (in mijn oren) een uitzonderlijk goed gitarist en Baker is hier op z’n best (hij speelt soms ook nog piano)

Bregje Buitenwijk 19-08-2009 12:26

ik ken alleen Hair
Op Joetoep vond ik dit filmpje. www.youtube.com/watch?v=N9oq_I…
Grappig om weer eens te zien:)

François 19-08-2009 12:51

Ja nog steeds wel leuk dat Hair. Eind jaren ’60 was het al meteen heel populair toen het uitkwam. De plaat heb ik toen ook gekocht en we hebben ‘m dubbel want mevrouw Labarbe had hem ook al ;-)

fred van der wal 19-08-2009 19:26

Tenhaeff kwam wel eens bij ons over huis met zijn helderziende omdat mijn oma het secretariaat deed voor de Society For Parapsychological research.
Veel later is buitengewoon hoogleraar Tenhaeff ontmaskerd als een charletan die onderzoeks resultaten vervalste

François 19-08-2009 20:47

Tenhaeff was toch die man met het sikje? Die leerstoel Parapsychologie is geloof ik nooit meer teruggekomen in Utrecht… dat je die man gekend hebt (ook heel apart ;-)). Ik vond het toentertijd al raar dat er aan een serieuze universiteit ruimte voor een dergelijke leerstoel kon worden gecreëerd.

Overigens is het verhaal bij Rosemary Brown een zeer voorzichtig verhaal met veel slagen om de arm. Toch leuk om die plaat te bezitten.

JohanHvD 28-11-2009 12:29

Deze had ik gemist, Mijnheer François.
Een fraaie collectie. Vooral de Kamelenmuzikanten en de Haarsessie…

Van mevrouw Pia vind ik Botch-a-me nog steeds mooi, vlot en swingend.

En ja, mevrouw Ford is nu eenzaam, maar dat was zij allang…

Geef een reactie

Geef een reactie

