Skip to content

0612 – Beuspuin

16 augustus 2011

zaterdag 25 juli 2009 14:26 door François

Instructiefeuteu

Sinds Beus na zijn pensioen een parttime baan heeft als onbezoldigd inspecteur der tweede klasse bij de gemeentelijke reinigingsdienst in Huizen (NH) tracht hij dwangmatig vrijwel alles waar hij de hand op kan leggen te laten transporteren naar het stort, gesorteerd in de diverse categorieën zoals oude metalen, aardewerk, lompen, puin etc.

Om hem in zijn nieuwe baan te helpen om geen vergissingen te begaan bij het sorteren opdat er geen puin bij de oude metalen of de lompen terecht kome, heb ik hier te zijner gerieve een instructiefeuteu gemaakt van enig puin.

In het algemeen is het ‘t beste dat inspecteurs van de dienst een afdruk van deze foto op het lichaam met zich dragen om te allen tijde de betreffende categorie (puin) te kunnen herkennen en zo mogelijk direct adequaat te kunnen ingrijpen.

De feuteu is gratis.

V25072009SP560UZ

28reacties

Maria-Dolores Schwarz 25-07-2009 15:12

oh, wat zal Beus daar blij mee zijn!

op mijn monitor zijn de vierkantformaatfoto’s trouwens niet vierkant. wel het aantal pixels, maar niet in centimeters. moet nog even uitzoeken waar dat door komt. tenzij jullie met me uitleggen natuurlijk…

Kokopelli 25-07-2009 15:33

@François: Dit gaat me nog zwaar op de maag liggen. Ik krijg het er helemaal warm van…

@Maria-Dolores: Even je tabbladen minimaliseren, dan met de rechter muisknop in de achtergrond klikken en in het verschijnende uitklapmenu ‘Eigenschappen’ kiezen. Daarna in de pop-up de tab ‘Instellingen’ selecteren en dan met de schuifregelaar een schermformaat kiezen waarbij vierkant ook echt vierkant is. Jouw aspect-ratio staat namelijk verkeerd. Geen besmettelijke ziekte overigens… ;-)))

Groet,
Kokopelli

zaaikort 25-07-2009 15:38

Maria-Dolores,
als Kokopelli’s oplossing nog niet helemaal voldoet:
je monitor heeft waarschijnlijk in zijn menu ergens een funktie die ‘H-size’ heet. Neem een pixel-vierkant plaatje en stel de breedte in gelijk aan de hoogte (in echte centimeters). Als dat eenmaal klopt kloppen alle andere afbeeldingen voortaan ook. Portretfoto’s gelijken ook beter!

Kokopelli 25-07-2009 15:56

@Zaaikort: Je zaait niet alleen kort maar je strooit ook nog met nuttige tips voor Echte Vierkanten ;-)))

Nu moet het Maria-Dolores zeker lukken. En ik neem direct aan dat ze ons als dank uitnodigt voor een lekkere Toscaanse pasta… ;-)))

Maria-Dolores Schwarz 25-07-2009 16:13

oh, bedankt!
zal jullie maar niet vragen om iemand langs te sturen die het even voor me doet :-).
maar ik ben al blij met de uitleg en ga het binnenkort oplossen. was namelijk een flink verschil. had het eerst bij Jacopone al gezien, maar wilde niet zeuren, en toen hier weer…

ciao,
Maria-Dolores

François 25-07-2009 16:20

Aha!… ik mag een baksteen zijn als ik er iets van begrijp

beus 25-07-2009 16:53

Wat een onzin bij elkaar verzonnen.
Vuilnisman kan die zak ook mee?

zaaikort 25-07-2009 16:54

De instruktiefeuteu legt de ware schoonheid van de baksteen bloot!
Zij kan wedijveren met menige natuursteen en zelfs koraal (van de verstilde kategorie dan wel).

In een oud tijdschrift (een Scientific American of zoiets) heb ik eens iets gelezen over de vorm van de kiezelsteen. Het is een door de zee en andere elementen geslepen vorm, niet kogelrond zoals je zou verwachten, maar met lengte, breedte en hoogte volgens de gulden snede.

Wat betreft foto’s ben ik helemaal te porren voor vierkant.
(En een breedbektelevisie komt mijn huis niet in, zelfs niet zo’n grote die niet door de deur past.)

Kokopelli 25-07-2009 16:58

@Zaaikort: Een breedmuilbuis heb ik wel, voor Zoon, ik kijk geen TV namelijk, maar ik moet er toch niet aan denken dat ik een vierkante widescreen monitor aan zou moeten schaffen. Daar is mijn plafond veel te laag voor ;-)))

François 25-07-2009 17:19

Je bent ontroerd Beus, ik merk het… laat je rustig gaan, wij vinden dat niet erg

Zeer juist, zaaikort… de schoonheid van een baksteen wordt maar al te vaak genegeerd tegenwoordig

Ik kijk ook vrijwel geen TV, Koko (ondanks een hoog plafond)

Johan HvD 25-07-2009 17:36

Ah, gebakken stenen, dat is een tractatie vandaag de dag…
Goed dat u er nog een feuteu van hebt gemaakt, mijnheer François, anders was de handel al koud geweest. Heeft u nu ook een speciale verkoop kraam mèt Borstplaatbewijs?
Maar of Beus er nu zo blij mee is, de vierkante feuteu is in het kwart raad rechthoekig en/of vaal achter de O… Beus houdt van rechte Kimmen, strak op het strand… ;-)

beus 25-07-2009 18:00

@François: Ja, bent ben ontroerd door de puinhoop die je erbij fantaseert.
Nog 7 jaren en ik ga met pensioen.
Ik zou zo’n baantje bij de gemeentelijke reinigingsdienst graag vervullen.
Helaas ontbreekt het me aan een lichaam dat daarvoor geschikt is.

meneer_opinie 25-07-2009 19:33

=De feuteu is gratis=

Kijk, die Francois, dat is nou eens iemand die hart heeft voor de publieke zaak in deze tijden van crisis.

François 25-07-2009 20:57

Helaas, mijnheer Johan, de borstplaatkraam komt pas met Sint Nicolaas weer in zicht en de gebakken steen is eigenlijk alleen om Beus wat op te vrolijken… hij is de laatste tijd wat depri (op het strand is hij inmiddels wel uitgekeken denk ik)

Ja maar Beus… met: “Moet op de stortplaats bij ‘puin'” aangaande mijn eeuwen oude Ping porselein heb je me natuurlijk wel enigszins gederangeerd :(
Daarom dacht ik dat zo’n fraai belichte instructie-feuteu jou wel zou conveniëren. Voor de baan van onbezoldigd inspecteur tweede klasse bij de gemeentelijke reinigingsdienst heb je geen lichaam nodig hoor Beus… een arendsblik, een blocnote en een gemeente-potlood is al ruim voldoende

Ook in andere tijden ben ik een heel aardige jongen, hoor Opinie. Wat is er trouwens met je kraai gebeurd? deud?

O ja, mijnheer Johan… zou deze bijdrage ook geschikt zijn voor de Bâtafysische groep? Als weifelende twijfelaar kwam ik er niet uit… wellicht dat uw meesterbrein hierover uitsluitsel kan geven…

Johan HvD 25-07-2009 22:05

Ach, mijnheer François, het duurt nog enige tijd voor de Mars van Pijn gelopen wordt, alhoewel marsenpijnen laarzen komen nu goed van pas door beemd en plas.

U en Heer Beus zijn nu toch niet gebrouilleerd omwegens gebakken stenen. Een goede beker brouillon doet wonderen…!

Wanneer u de puinstenen behoorlijk meet, er van af ziet dat er enige commerciële kwasten mee aan de haal gaan, zal ik OAO inlichten over de gave en kunt u met rustig kloppend hart 1 en ander deponeren in de postbuidel die richting Kanaal van Maastricht tot Den Helder gaat en aldaar in de postbuidel voor de Drentsche Raketclub komt die de algehele kwestie zal over wegen en aan de hoogst mogelijke boom zal hangen. De Noorderwind doet dan de rest.
Ik zal dan zorgen voor enige ruimte in ‘Patavia (vulgair De Lage Landen), alwaar uw Steen der Blijheid plaats kan nemen.

François 25-07-2009 23:06

Aha… mijn dank is groot mijnheer Johan. U heeft de knoop doorgehakt en ingesloten… mijn onvermogen hiertoe was aanzienlijk.
Nee hoor, mijnheer Johan, Beus en ik zijn niet gebrouilleerd. Beus is een schatje en hij is tevens een expert op het gebied van alle soorten puin
De vraag is, nu Huizen (NH) aan de groep is toegevoegd, of deze gemeente onverwijld dient te worden opgemeten om erger te voorkomen zeg maar, dwz voordat ze in Drenthe met de (bak)steen des aanstoots gaan smijten. Die Noorderwind is ok maar om die boom zal ’t nog hangen denk ik… mijn steen der blijheid zal trouwens weinig ruimte innemen in Batavia dus daaromtrent verwacht ik geen problemen.

meneer_opinie 25-07-2009 23:44

@ Francois: ’t Was geen kraai, nooit geweest ook trouwens. Het was een toekan. Maar hij werd wel erg brutaal, stak zijn snavel overal maar in, dus ik heb hem gevraagd om elders een nieuwe uitdaging te gaan zoeken.

beus 26-07-2009 00:01

@François: Morgen gaan Frans en beus varen op de Batavia 31. Dubbelfout heet hij.
Sorry, het is een Bavaria 31.
Batavia zou mooi in je verhaal passen, hoewel het morgen zuidwester wind is.
Ik neem mijn noordooster mee, voor de zekerheid.

Maria-Dolores Schwarz 26-07-2009 06:57

nog even bedanken voor de computertips.
heb mijn scherm nu anders ingesteld.
het is nog niet helemaal in orde, maar in elk geval ànders :-).

ciao,
Maria-Dolores

François 26-07-2009 08:59

Ach ja… het was natuurlijk tuan Tukan. Misschien ligt er in de dierentuin nog een toekomst voor hem in het verschiet

Het lijkt mooi weer voor bootje varen als ik uit ’t raam kijk. Doe maar voorzichtig Beus en niet te veel dooie visjes happen tijdens het drinken als de boot scheef hangt. Krijgen we een feuteu-reportage?

Een bezoek aan mijn blog is altijd de moeite waard, Maria… altijd zeer leerzaam wil ik maar zeggen

Bregje Buitenwijk 26-07-2009 09:37

onder die fezz en achter die strenge blik zit een toffe gozer eigenlijk.:)

paco 26-07-2009 10:15

beus is laaiend enthousiast, i presume?

François 26-07-2009 12:19

Ik heb altijd alles voor een ander over Bregje… zo’n onbaatzuchtig type ben ik nou

Beus ís enthousiast, Paco maar hij uit zich wat moeilijk. Hij wil zijn enthousiasme niet altijd zo laten blijken… stugge West-Fries. Je zal maar in Huizen (NH) wonen trouwens :(

jacopone 26-07-2009 12:51

François, was het nu echt nodig om voor die feuteu een bloempot te vernielen? In China waren er duizenden steenmotten (Chinese pissebedden) blij mee geweest. Je gaat zo als een baksteen af, foei ;-)

François 26-07-2009 12:59

Ik vrees ’t ook Jaco maar scherven brengen geluk. Overigens ben ik nou ook weer niet zo’n liefhebber van Chinese pissebedden
De foto is vierkant èn het onderwerp is vierkant… dat zie niet zo vaak meer tegenwoordig. Tjsa… ik heb ’t toch maar voor elkaar gekregen…

Jim Hasenaar 26-07-2009 14:10

Je bent een echt vaderfiguur voor Beusje aan het worden.

Johan HvD 26-07-2009 14:20

Ach, wanneer Beus in de Batavaria 31 gaat varen, dan komen er vast zeemeeuwen op af.
Ik zal eens vragen aan de Onderwaterlasser of er iets aan te doen valt. Wellicht kan de Zeemanjoor er ook iets mee doen.
Overigens kan de Batavaria 31 prima de gebakken stenen vervoeren om deze ergens in ‘Patavia op te slaan.
Naast Huenen Bet of bij OAO, bijvoorbeeld. Een rit over de Zuyderlijke Zee is zeker de moeite waard!

En mijnheer François als Bad Meester in de functie van Algen Zoeker, wellicht samen met mijnheer Jacopone, in de functie van Ketel Meester, die de Vuurgangvlampijpketel kan controleren, op een Boot Zijl nummer 33 naast de Batavaria 31 Schippers casu quo MeerVaarders.

Johan HvD 26-07-2009 14:21

>Yini was op bezoek, vandaar…

4 reacties
  1. Ach, die goeie ouwe tijd !

    Ondertussen is Beus ook in deze functie alweer gepensioneerd…;o)

    • Beus zit op z’n balkon zijn winterdepressie uit te leven. Ik heb hem aangeraden ijsberen op zijn balkon te fokken want dat is erg rustgevend

      • Heb je dat balkon wel eens in levende lijve gezien ? Het is piepklein ! Daar passen echt geen 2 ijsberen op, laat staan kleine beertjes…;o)

      • Goh, da’s wel erg klein dan. Misschien kan hij het proberen met Chinese Biggetjes maar dat zijn nogal zenuwenlijers, dus minder rustgevend dan ijsberen. Anders is mogelijk het fokken van bakstenen een goede hobby voor hem, die zijn echt rustig.

Geef een reactie

