Skip to content

0584 – Gammele stad aan de rivier

30 mei 2011

zondag 14 juni 2009 10:47

Beschilderd hout, eind 19e eeuw?

Een “Gammele” stad of zo iets heet het geloof ik in Denemarken. Ik was er in de jaren ’80 eens twee weken met vakantie en het woord gammel of iets wat er op lijkt voor oud is me bijgebleven.

V28032009SP560UZ

24reacties  
satuka 14-06-2009 10:53

Die oude gammele huisjes willen het toch nog wel eens langer volhouden dan die zogenaamde solide nieuwbouw van tegenwoordig ;).

Snoetzig plaatje ;).

François 14-06-2009 11:06

We spelen er niet dagelijks mee, Satuka daarom zijn ze nog enigszins heel denk ik ;)

cor3306 14-06-2009 11:14

ziet er ook wel een beetje Deens of Noordduits uit…gammel oud en gebrekkig, zo voel ik me vandaag ook

François 14-06-2009 11:25

Ik voel met je mee cor3306 ;)

Deens of Duits? Geen flauw idee. De blokjes zijn van mevrouw Labarbe en zij weet ’t net zo min ;)

Maria-Dolores 14-06-2009 11:50

grappig. ‘gammel’ was nagenoeg het enige woord dat ik in Denemarken na een tijdje snàpte, hoewel ik er naartoe was gegaan met de illusie van: moet toch een beetje op Duits lijken… bovendien was me verteld dat iedereen er Engels sprak, wat in de praktijk errug tegenviel. leuke huisjes. kon je die kopen, of alleen bekijken??

Dianne 14-06-2009 11:55

vind het wel heel mooi uitzien, leuke torentjes.
Ik vraag me altijd af wie ermee gespeeld zou hebben.

François 14-06-2009 12:25

Ik vond het meer op Nederlands lijken, Maria (niet de uitspraak). Na 14 dagen kon ik 80% van de Deense kranten wel begrijpen en dat is voor een zo weinig taalgevoelige als ik tamelijk opmerkelijk ;)
Het is oud speelgoed van mijn echtgenote maar ze weet niet precies hoe het in haar familie is terechtgekomen.
Ik heb de blokjes overigens op de gebruikelijk plek op mijn kamer opgesteld en gefotografeerd.

Mijn echtgenote heeft er begin jaren ’50 mee gespeeld Dianne en mijn kinderen misschien ook, verder nog zo’n drie eerdere generaties in haar familie waarschijnlijk

fred van der wal 14-06-2009 14:59

Ik ken wel in Denemarken Galerie Gammelstrand met kunstartiest Rammelzee. Geen vertrouwen inboezemende namen overigens.
Misschien wonen de eigenaren van de Galerie in gammelstad en leiden een gammel beleid.

Bregje Buitenwijk 14-06-2009 15:44

wat een schattig speelgoed. U heeft het weer fraai op de foto gezet. Is het de voorloper van het plastieke lego.

François 14-06-2009 16:17

Denen zijn rare jongens Fred. In meer dan 30 jaar heb ik 2 tv’s gehad, allebei van het merk B&O… niet te verslijten… niet normaal meer… gewoon raar dus eigenlijk… wie maakt zoiets nou ;)

Het is leuk omdat het volkomen versleten is Bregje, denk ik. Meer dan een eeuw lang hebben kinderen met hun vriendjes en vriendinnetjes er aan zitten friemelen om het te laten slijten tot iets dat je niet meer weg wil gooien ;)

beus 14-06-2009 22:29

Nu het op de foto staat kan je het weggooien.
Nederland is al zo vol.
Gewoon naar de vuilstort. Geeft ruimte.

François 14-06-2009 22:36

Ik kan wel zien dat je net verhuisd bent Beus ;)

beus 14-06-2009 22:57

Ga je nu echt je kinderen opzadelen met al die rotzooi?

François 14-06-2009 22:58

Ja, ik heb schijt aan mijn kinderen

beus 14-06-2009 23:01

Duidelijk.

de_rookvogelwachter 15-06-2009 20:30

Het is naast ‘mange tak’ (dankuwel) ‘jule ol’ (goedkoop kerst-bier in december) en ‘unskuld’ (excuseer) zo ongeveer ook het enige Deens dat ik heb onthouden van mijn bezoekje aan Århus halverwege de jaren negentig, waar de oude stad annex openluchtmuseum ook Den Gamle By heette.
Overigens vindt ik je stadje meer Oostenrijks aandoen, met die uientorentjes en stucwerkgevels.

jacopone 16-06-2009 15:47

Heel rustiek stadje. Nooit weggooien. Overigens: hoe komen die kinderen aan dat schijt? Liet je ze eerst hun bibsjes afvegen voordat ze met de huisjes mochten spelen, of heb je de huisjes gedesinfecteerd, of heb je ze schoongemaakt met Photoshop?

François 16-06-2009 16:36

Het komt allemaal door Beus, Jaco :(
Met zijn superieure discussietechniek verleidt hij mij tot het doen van uitspraken waar ik helemaal niet achter sta. Ik ontken dan ook alles! Ha!

fred van der wal 17-06-2009 19:23

Hoe komt het dat
Francois
met Fez op
een buitengewone slimme,
waakse indruk maakt
volgens mij rondt hij binnenkort de studie
aan de VU te
Amsterdam voor Imam af
want het zijn alleen de ware mannen
die lange baarden dragen
niet de koks met hun lullige
aardappelschilmesjes
die rochelen alleen hun fluim
in de soep
die minder heet
wordt gegeten dan opgediend

Johan HvD 17-06-2009 23:07

Het is een aardig gammel plaatsje, mijnheer François, dat wel. Neen, iets dergelijks heb ik nooit tot mijn beschikking gehad…
Overigens hebt u aardig gewerkt aan en met uw widgets… Een lange lijst Array ( [link_id] => ;-)

François 18-06-2009 08:19

Het is maar een indruk hoor Fred, maar als ik aan de VU als Imam ben afgestudeerd dan zal ik de geestelijke verzorging van de Nederlandse bevolking krachtig ter hand nemen. Ik zal bv de Sharia Wetgeving invoeren en het recht van de eerste nacht voor Imam’s… daar zullen ze van opkijken ;)

Ik weet niet hoe dat zo gekomen is met die widgets mijnheer Johan en ik krijg het ook niet weg. U gebruikt eveneens Firefox?
In de Internet-explorer, Safari en Opera is het niet te zien. En met Firefox zie ik bij de andere blogs ook niets bijzonders… het is allemaal weer raar op het blog :(

François 18-06-2009 08:45

Het waren dus de streepjes die ik vroeger in de linklijst had geplaatst… het lijkt opgelost

jacopone 18-06-2009 14:34

François, waar is je handtekening, en waar is Zoë …?

François 18-06-2009 14:44
Mijn handtekening staat van links naar rechts in het water voor de huizenrij…

Tja, Zoë is ons ontvallen, Jaco :( Directrice van een groot ziekenhuis in het zuiden des lands (of in het noorden des lands) geworden maar haar geest waart hier nog wel rond… wellicht weet Brechje Buitenwijk er iets meer van…

Geef een reactie

Geef een reactie

