Skip to content

0554 – Magazijn De Bijenkorf Amsterdam, 1916

14 mei 2011

Geplaatst op 22-04-2009 17:35

De Bijenkorf is door Simon Goudsmit in 1870 begonnen als garen- en bandwinkeltje. Toen Simon in 1889 op 44 jarige leeftijd overleed is de zaak voort gezet door de weduwe Goudsmit, neef Arthur Isaac en (later) zoon Alfred Goudsmit.
In 1914 werd het warenhuis Magazyn ,,DE BYENKORF’’ aan de Dam (Hulpgebouw Damrak) geopend. De Bijenkorf was het eerste echte warenhuis in Nederland… Kwaliteit
GOED, Sortering GROOT, Prijs BILLIJK (en zo is het natuurlijk nog steeds… in de Arnhemse vestiging bijvoorbeeld wordt in het restaurant een uitstekende qualiteit slagroom-tompoezen aangeboden ;-))

Geheel toevallig ben ik in het bezit van drie originele reclame’s uit 1916. In de reclame wordt het Bijenkorf-logo uit 1914 gebruikt met de letters S.P.G. (Simon Philip Goudsmit).

Het Warenhuis aan de Dam (let op de lantarenpaal)

Op de foto staat het gebouw zoals het er nu waarschijnlijk nog steeds zo’n beetje uitziet, dat neem ik tenminste wel aan maar ik kom er nooit. Wellicht dat A’damse lezerts daar uitsluitsel over kunnen geven.
Uit een reclame-tekening uit 1914 blijkt dat dit gebouw toen nog niet bestond, wel een laagbouw met één verdieping op dezelfde plek en daar heet het dus ,,Hulpgebouw Damrak’’ (mogelijk omdat de oude vestiging aan de Nieuwendijk nog als hoofdgebouw werd gezien).

De Pheuteugraaf heeft zo te zien niet zijn leven moeten wagen om deze plaat te maken. Het hele Amsterdamse verkeer bestond in 1916 uit 1 paard&wagen (één, 1!). Amsterdammers bestonden in die tijd kennelijk ook nog niet (anders dan op de foto die Igor Sr in de jaren ‘30 van dit zelfde pleintje heeft gemaakt).

De modesalon op de eerste etage

Dat ziet er raar uit. Het lijkt wel een slagveld na een middeleeuws steekspel.

In ieder geval is de ,,Tentoonstelling der nieuwste modellen’’ wel een ,,Doorloopende’’ voorstelling.

Na het winkelen is er dan voor u een prima consumptie in het hoekje van de lunchroom met 300 zitplaatsen. U kunt daar dus met nog 299 andere VK-bloggers nog net terecht… mij zult u er dan niet vinden.

V22042009V500

 
 15 aanbevelingen
 24 reacties
 

Bovenkant formulier

Betty / 22-04-2009 17:45
Aanbevolen!
 
François / 22-04-2009 18:04
Dank je Betty. Ben je ook een Bijenkorf fan? ;-)
 
FRED VAN DER WAL / 22-04-2009 18:52
Om enthousiast over te blijven!
 
ron rozen / 22-04-2009 19:17
Zola heeft een boek geschreven over het leven in een warenhuis. In de begintijd van de warenhuizen hadden de verkoopstertjes kamers opde zolders. Ik moet daar altijd aan denken als ik de “zolders” van de Bijnkorf bekijk.
 
Maria-Dolores / 22-04-2009 19:37
die lunchroom doet me eerder aan een schoolreisje of camping denken.
 
Peter Louter / 22-04-2009 19:47
Aan de Bijenkorf in Arnhem heb ik slechte herinneringen omdat ze een aantal panden die ze in hun omgeving hadden aangekocht moedwillig lieten verkrotten in de tijd dat ze zichzelf aanprezen met de slogan ‘Goed Wonen’.
Dat doet niets af aan hun gedurfd ondernemerschap van 1916. En volgens mij, ik ben er vanmiddag nog langsgekomen, ziet het er nog net zo uit.
 
Beus / 22-04-2009 19:52
Sinterklaas verscheen ieder jaar weer op het interne balkon. Iedere twee uur weer.
De Sinterklaasétalage was het hoogtepunt van het jaar in de jaren vijftig/zestig.

Niemand sprong van een étage of gooide zijn kind naar beneden.

 
François / 22-04-2009 20:09
Als Amsterdammer moet je dit wel aanspreken Fred. Voor mij is de Haagse Bijenkorf mijn eerste Bijenkorfherinnering.

Ron, “Au Bonheur des Dames”? Die heb ik nog in vertaling in de pulpreeks van Bigot & van Rossum uit Bla… bla… Blaricum.
Leuk dat je er meekomt trouwens. Ik heb even alle Zola’tjes op een stapeltje gelegd… het zijn er 10 plus nog een dubbele in het Frans: Thérèse Raquin

Jeetjuhhh… Maria… ging jij al in 1916 kamperen in de Bijenkorf in Amsterdam?

 
François / 22-04-2009 20:19
Nou zeg, laat me eens rustig een antwoord formuleren

Die panden, Peter, maakten waarschijnlijk deel uit van “Het Eiland”? Verdere verkrotting van deze gribus was toen volgens mij gewoon niet meer mogelijk…
Hoe kom jij trouwens als Noord-Hollandse Vissersjongen in het Ernhemse verzeild geraakt? ;-)

Niemand Beus? Zo veel gebeurde er het in A’dam van 50/60 dus kennelijk ook weer niet

 
TheoB / 22-04-2009 20:27
Mooi spul François,moet je zuinig op zijn.
 
François / 22-04-2009 20:36
Zekers Theo… het staat hier op mijn blog agv van het archiveren van “de ouwe rotzooi”. Mocht het om de een of andere reden verloren gaan dan heb ik nog een (dubbele) digitale versie voor ’t nageslacht.
 
Beus / 22-04-2009 20:39
Jammer na het nageslacht veelal niet geïnteresseerd is.
 
François / 22-04-2009 20:49
Mijn nageslacht wel hoor Beus… en daar gaat ’t tenslotte ook om (eigen nageslacht eerst ;-))
 
Beus / 22-04-2009 20:51
Ik hoop dat je zoon hier nog even van zich laat horen.
 
François / 22-04-2009 21:10
Wellicht ;-)
 
Zoë / 22-04-2009 21:44
tegenwoordig ziet het er daar wel een beetje anders uit. Via google kwamen
deze plaatjes tot mij.

2 puntjes voor dit prachtige stukje geschiedenis!

 
kuifje simon / 22-04-2009 21:54
Mijn buurman heeft ook bijen (in een korf), maakt daar honing en wijn van.
Mag ik trouwens alle Zola’s aanbevelen: in NL ongeveer 35 vertaalde werken (moeilijk)verkrijgbaar; ben dus een Zola-groupie.
Eh … dag hoor
 
François / 22-04-2009 22:39
Prachtige plaatjes Zoë en het ziet er wel een beetje anders uit… de lantarenpaal is weg :(

35… dat is niet mis Kuifje Simon en allemaal aanbevolen? Dat is dan 70 punten in één keer! (als je ingelogd bent dan tenminste). Tsja… straks ga je me nog Victor Hugo aanbevelen ;-)

Maar, ja… ik heb Zola altijd met veel plezier gelezen. Veel boeken uit die tijd zijn onleesbaar geworden… saai… breedsprakig enz. Bij het “oeuvre” van Emile valt dat best mee ;-)

 
kuifje simon / 22-04-2009 23:01
Monsieur Francois: U is een ware broeder in den leeskunst.
 

ron rozen / 23-04-2009 07:43
Ze hadden pas de Dam gerenoveerd toen Beatrix een feestje voor de wereldadel oganiseerde in Het Paleis (op de dam) vanwege haar 60e verjaardag.

Niemand mocht iets doen voor haar feest, maar een stylist van de Bijenkorf ontwierp enorme lijsten, met daarin foto’s uit het verleden van Hare Majesteit. Die lijsten stonden schuin de grond in. Het plein is er nooit meer van hersteld.

Men herstelde de gaten nauwelijks en toen men met een plan kwam voor een “Totale herinrichting” kreeg je echt de indruk dat ze dat expres zo deden, omdat het er anders een beetje uitzag dat ze geld aan het verspilden door binnen twee jaar de Dam twee keer totaal te renoveren.

Er kwamen “kinderkopjes”, meer babykopjes eigenlijk zo klein waren ze. De doorgang van het Rokin naar het Damrak was voortaan moeilijk, bijna niet onmogelijk voor mensen met skeelers, dames met hoge hakken, toeristen met rijdende koffers en invaliden. (Er is een strook aangelegd voor gehandicapten maar daar staan altijd straatartiesten op en geen agent of stadswacht die weet waar die strook voor dient.

Kortom het was een vervelend plein geworden. De hoop werd nog een beetje hoog ghouden toen er werd verteld dat de steentjes nog “geschuurd” zouden worden en daarna makkelijker te belopen. Ze zijn weken bezig geweest met schuren inderdaad maar veel beter werd het er niet op.

Ik vind wat er nu ligt VRESELIJK.Het is zo’n ontzettende nep. Bij kinderkopjes zal er eens een steen los liggen maar op de Dam lopen scheuren door het beton waarmee de stenen aan elkaar zitten zodat het lijkt alsof het om grote stukken notenchocolade gaat. “Steentjesbehang” van de Gamma, daar vind ik het op lijken. En ik verdenk er een paar ambtenaren ervan dat ze een bevriende pas beginnende steentjesfirma een startkans hebben gegeven. Aan de ene kant van het paleis een levensgevaarlijke trambaan, elke vijf minuten trekt er een moeder haar kind net op tijd weg omdatze geen idee had dat er ook nog trams reden. En in de Paleisstraat rijden fietsers en taxi’s er in twee richtingen, trams en auto’s in een. Het straatje zelf is iets breder als twee meter.

Bij madame Tussaud staat soms een rij mensen te wachten tot op het Rokin.Zodat bochtje Paleisstraat/Rokin waar per uur duizenden mensen passeren nog geen meter breed is.

Al die ellende kun je vanaf de overkant bekijken op heen terras in de zon, (daarom hebben ze dat zeker gedaan), op een plek waar eigenlijk een weg hoort te zitten.

Arme toeristen met hun koffers, dames met hoge hakken en invaliden.

 
François / 23-04-2009 09:35
Bedankt voor de aanvulling Ron… het staaft me in de overtuiging dat we de monarchie moeten afschaffen en weer terug moeten naar de oude “Rupubliek der Zeven Verenigde Nederlanden” ;-)
 
Betty / 23-04-2009 15:34
Francois ja, ik ben gek op de Bijenkorf.

Saillant detail, Peter R. de Vries heeft in een van zijn boeken geschreven over de moord op Heleentje Isaac, in de jaren 70 de dochter van de directeur van de Bijenkorf.

http://www.crimebooks.nl/erol.html#765X1752

 
Dennis / 26-04-2009 00:43
Heel bijzonder wat je met je blog doet, François! Zoveel reacties verbaast me niets.
 
François / 26-04-2009 10:47
Bedankt voor je bezoek Dennis en in het bijzonder voor je reactie.

Onderkant formulier


Geef een reactie

Geef een reactie

