Skip to content

0550 – Textiel is op de bon

12 mei 2011

Geplaatst op 14-04-2009 21:11

2,5 x 1,5 cm

Textiel Reserve U! Alleen voor ouderen!


Ik heb mijn moeder tot omstreek 1950 van dit soort bonnetjes zien plakken voor boter, koffie, tabak, alcohol? ed…. Weet ik veel… en natuurlijk ook voor textiel. …ND DISTRIBUTIE NED… Het enige bewijs (met een Parool en een Vliegende Hollander) voor het bestaan van WO II. Als dit is zoekgeraakt bestaat de Tweede Wereldoorlog niet meer (en ik waarschijnlijk ook niet meer).
Of dit bonnetje nu dateert uit de oorlog of uit de 2e helft jaren ‘40 weet ik niet en ik kan ‘t ook niet meer vragen want alle ooggetuigen zijn inmiddels de pijp uit… Igor (1904-1988), mevrouw mijn moeder (1911-1995) en mijn broer (1939-2006, daar heb ik nog een bevrijdingsfilm van… mei 1945… in een heel bevrijdende optocht)… tja, zo gaat dat… en allemaal buiten chodt om ;-).
Het bonnetje is zo klein dat als ik het nu niet archiveer het straks nog door de kat wordt opgevroten… of het raam uit waait met dit mooie weer :(
Dus als u het me niet euvel duidt even een feuteu’tje… u krijgt er straks waarschijnlijk toch ook weer mee te maken… nu ja… misschien niet op heel korte termijn, maar na de volgende crisis bedoel ik… als u op een fiets met houten banden helemaal naar Duitsland moet fietsen voor de hap hap, zeg maar.
Alcohol op de bon, daar moet ik niet aan denken natuurlijk maar het is wellicht vóór die tijd al verboden ;-)

V10042009SP560UZ

 
 14 aanbevelingen
 18 reacties
 

Bovenkant formulier

kuifje simon / 14-04-2009 21:24
Tja … ’t formaat is nou niet van : het zelfde laken een pak; niet eens een zakdoek (voor het drogen van de neus en fietszadel)
 
François / 14-04-2009 21:33
Eentje was ook niet voldoende hoor Kuifje Simon… je plakte je ’t lazarus voor 1 zakdoek en fietszadels waren er niet meer (tegelijk met de fiets zu unsere liebe freunden nach Osten mit geschickt zeg maar)
 
Zoë / 14-04-2009 21:34
alcohol op de bon? Chodt verhoede! Ik schenk nu meteen een lekker glaasje in.
 
Beus / 14-04-2009 21:44
4 mei-perikelen?
 
François / 14-04-2009 21:51
Proost Zoë ;-)

Ben je gek Beus ;-) daar had ik nou helemaal niet aan gedacht… maar idd… dat staat er ook weer aan te komen… tijd voor een spannend verhaal zoals toen Igor (zwaar beledigd) zijn fiets ging terug halen bij de Ortskommandantur en ‘m nog terug kreeg ook ;-))

 
fred van der wal / 15-04-2009 08:21
Hee wat leuk
ik heb nog een bonkaart voor mijzelf uit de veertiger jaren die ik nog steeds wilde afbeelden op het blog.
Aanbeveling
 
cor / 15-04-2009 12:37
Ha Francois….ik heb nog een paar van die vellen met bonnen in een oude roestige Velasques sigarendoos
 
François / 15-04-2009 16:53
Jij bent dus net als Fred een enorme bofkont, Cor… eigenlijk zijn er maar twee mogelijkheden: heel goed bewaren of (en dat is de beste optie) aan mij geven ;-)
 
Beus / 15-04-2009 18:20
Mijn broer heeft ze laatst meegenomen naar Canada, waar hij woont, en heeft daar echt veel geld voor gekregen.
 
François / 15-04-2009 19:42
Aha! Jouw broer is dus rijk, Beus… alsof je een Mondriaan naar ’t buitenland verkoopt ;-)
 
Beus / 15-04-2009 19:44
Schatrijk en hij schaamt zich niet eens.
 
ali C./ 15-04-2009 19:50
François @
Goed gezien! De Duitsers hebben tegenwoordig een nieuwe hype naast: ‘Wir haben es nicht gewust!’ Es ist nicht geschieden!
Straks lijkt de hele WO 1 en 2 nog wel een fabeltje te zijn! Als men een leugen maar -tig malen vertelt, gelooft op den duur de leugenaar zelf ook!

Op de Bon? Is toch beter dan helemaal niets hebben?
Bewaar je zakdoekje maar goed, de tijden van huilen komt nog!
Shalom.

 
François / 15-04-2009 20:02
Maar we huilen tegenwoordig wel sàmen met de Duitsers, Ali ;-)

Selam

 
Beus / 15-04-2009 23:26
@François: Samen huilen met de wolven?
 
François / 16-04-2009 08:44
Ja, Huilen met de Wolven in het bos…
 
Maria-Dolores / 16-04-2009 15:25
die tijd dat alles op de bon was, dat was aan de andere kant ook wel goed, ik bedoel: je dacht dan eerst nà voordat je iets kocht, omdat je moest kiezen en soms zelfs eerst bonnen sparen… textiel zou nu helemaal best gaan, want de meesten van ons hebben kasten vol met spullen.
 
TheoB / 18-04-2009 20:45
Leuk om te zien zo`n bonnetje.
Ik heb nog hele bladen ervan .
Voor snoep,textiel en brood enz.
Mijn moeder was waarschijnlijk zo zuinig dat ze het niet eens heeft uitgegegeven.
We bewaren het tussen een heel dik boek over de tweede wereldoorlog.
 
François / 18-04-2009 22:12
Het is geloof ik niet zo zeldzaam als ik wel dacht Theo… hele bladen en ik heb maar één héél klein bonnetje :(

De broer van Beus is er trouwens heel rijk mee geworden door ze in Canada te verkopen… misschien kan je ze bij de fotoboer ruilen voor een nieuwe camera :)


Geef een reactie

Geef een reactie

