Skip to content
Tags

0451 – Nachtpotten&Petroleumkannen

12 april 2011

Geplaatst op 13-09-2008 14:52

Voor de mejuffrouwen Mier onder de Volkskrantblogsters

De artikelen, alles zeer zwaar geëmailleerd


De fabriek (voor de liefhebbers)

Tijdens het archiveren speciaal voor u aangetroffen en ontrasterd… tata tata! De nieuwe DRU-prijscourant van 1936.
Hier een kleine selectie van het emaille dat in geen enkel juffrouwen-huishouden mag ontbreken: jufs Gasaardappelpan en jufs Nachtvaatwerk met breeden bovenrand… ik zie de juf al zitten.
Op verzoek is tegen geringe meerprijs huisbezoek mogelijk ter demonstructie of persoonlijke begeleiding bij het gebruik van de artikelen.

Ter zake en kundig gescanned

7 aanbevelingen
4 reacties


Johan HvD/ 13-09-2008 16:58
Dit is interessant, meneer François, ik word er in zekere zin wild van. Al ben ik dan geen snelle keukenjuf, die Drunachtpot is alleraardigst.
Altijd handig om des nachts bij je te hebben.
Ik herinner mij nog mijn grootvader die zo’n drupot met oor mee naar boven sjouwde. Des morgens kon je zijn wateringen door het hele huis ruiken. Daarbij kwam ook nog dat hij naast de grote drupot met oor nog een klein zwaar geëmailleerd drupotje met oor meesjouwde. Daar zat koffie in. Vermoedelijk zal grootmoeder daar ook wel een slokje van hebben gedronken en eveneens een mini-buitje op de grote drupot met oor hebben laten ontstaan…

Overigens, ik wist niet dat den heer Diepenbrock ooit een muziekwerk ‘Reigers’ heeft geschreven. Eveneens wist ik niet dat Francois eigenaar/maker was van het algehele DRU-gebeuren.
Daarnaast is DRU de naam van een oudkennis: ‘morgen gaan wij bij Dru op bezoek…’.
Het kan verkeren.

Een (geen Dru)petroleumstel heb ik laatst nog aangeschaft op een markt te Zaandam. Een petroleumstelketel had ik al, dus nu kan ik water gaan koken om koffy te brouwen. :)


Jacopone / 13-09-2008 17:28
“[..] en jufs Nachtvaatwerk met breeden bovenrand… ik zie de juf al zitten.
Op verzoek is tegen geringe meerprijs huisbezoek mogelijk ter demonstructie of persoonlijke begeleiding bij het gebruik van de artikelen.”
Je gaat wel ver François!

François / 13-09-2008 20:28
Een aardige aanvulling op het nachtpottenverhaal, mijnheer Johan… ook zeer leerzaam voor de periode straks na het vergaan van de aarde

Ik heb nog even gekeken, maar van Diepenbrok heb ik wel “De Vogels” en een Reiger is ook een vogel, meen ik te weten; in Marsyas komen weer geen vogels voor maar wel veel nimfen en die lijken daar op (of zijn het kleine teeken?))
Elektra heb ik ook nog (hoei hoei, de vonken vliegen er af) en dan nog “Hymne für Geige”… is dat niet een Duitse verbastering van Reiger?

Zo’n petroleumstel was leuk maar stonk als de ziekte, voorzover ik me herinner

Garantie tot in de slaapkamer, Jaco


Johan HvD/ 13-09-2008 21:36
Wel, mijnheer François, eerlijk gezegd ken ik De Vogels van Jules de Corte en Elektra van Richard Strauß. En nog eerlijker gezegd ken ik van heer Alphons Diepenbrock niets (waarvoor ik mij diep gêneer). Ik weet dat hij invloeden van Debussy heeft ondergaan en zijn werken zijn er ook ten dele naar. Ik zal mij eens toeleggen tot het luisteren naar zijner composities.

Hm, haha, wel, de Hymne für Geige und Piano, ik zou niet weten of de Reiger naast de Piano staat te zingen, maar wellicht hebt ge wel eens gehoord van de Stehgeiger, meneer Rieu uit het zuiden des lands. De vioolmaniak die het volk opzweept met onbenullige klanken der gebroeders Joh.sr., Joh.jr., Jozef en Eduard Strauß. Zij allen hanteren een Geige.
Een Deutsche Reiher wordt hier ter lande ook wel Reiger genoemd.

En dat een petroléumstel stinkt, wellicht stond de vlam te hoog, dat geeft nu eenmaal stank. Bij een aardig laag vlammetje om te pruttelen, valt het mee. U dient wel een bovenlichtje te openen, voor frissche lucht ende geurafzuiger… :)

Ik kan me nu beter gaan verbergen om, zoals ge het stelt, het einde van onze wereld af te wachten. Intussen ga ik genieten van meneer Alphons, het sudderende draadjesvlees en den DruPoo met breeden rand. Juf zal tevreeden zijn. Wie doet me wat!? :)

Geef een reactie

Geef een reactie

