Skip to content

0441 – Een Duitsch Rijkspatent… niet gevaarlijk

10 april 2011

Geplaatst op 27-08-2008 20:56

En dan volgt nu natuurlijk de gebruiksaanwijzing

De gebruiksaanwijzing

Al zo omstreeks de eeuwwisseling 19e naar 20ste maakte Igor Sr al foto’s. Over Sr heb ik al eens eerder geblogd.
In die tijd werkte hij nog met de grote houten platencamera’s waarmee ik als kind nog vaak heb gespeeld.
Hoe belichte hij nou zijn platen, die Igor Sr? Meten was er toen nog niet bij… dus… hij keek eens om zich heen… keek eens in de lucht… zat wat in zich zelf te mompelen… haalde de lensdop voor onbepaalde tijd er af… dee de dop er weer op en klaar.
Ontwikkelen en afdrukken gebeurde dan in de donkere kamer en daar werd ook zo mogelijk de belichting gecorrigeerd.
Na de onhandelbare platencamera’s kwamen o.a. de compacte 6×9 fototoestellen… hij had er onder meer eentje van Zeiss en daarna een 6×6 Rolleiflex. Dergelijke toestellen waren natuurlijk met volledige sluitertijden- en diafragmareeksen uitgerust maar het meten van de belichting ging nog steeds volgens het principe “ik kijk eens om me heen… ik kijk eens in de lucht en stel vervolgens een sluitertijd in van 1/50 bij f 5,6. “
Sr had veel ervaring en het lukte hem meestal ook wel aardig maar Igor Jr vond hem bij tijd en wijle maar een eigenwijze zak (zoons kunnen die gedachten wel eens hebben) en hield hem bij voortduring voor dat er apparatuur in de handel was waarmee je de juiste belichting kon meten…
Dat was volgens Sr: a. niet waar, b. deugden die dingen niet, c. ging er niets boven eigen jarenlange ervaring… en d. waar praat zo’n jongen eigenlijk over?

Ergens in de jaren ‘30 kocht Sr dan toch (schoorvoetend) deze Practos-Junior, een optische belichtingsmeter, ook wel densitometer genoemd en later de (nog steeds functionerende) Electro Bewi selenium belichtingmeter (waarvan later eventueel ook een foto).
Ik doe de gebruiksaanwijzing er maar bij, dat is makkelijker voor u en dan hoef ik het ook niet allemaal te vertellen. Goed doorlezen s.v.p. en mocht u er toevallig ook zo een bezitten: bril of lorgnet afnemen bij gebruik.

Olympus SP-560UZ/Epson V500

Ville de Niépce, 27 augustus 2008


9 aanbevelingen
6 reacties


Zoë / 28-08-2008 16:01
zo zo, een eigenwijze zak. En beviel dit ding een beetje?

François / 28-08-2008 17:01
Bij tijd en wijle hebben zoons die gedachte wel eens, Zoë… mijn zoon natuurlijk niet want ik geef ‘m daar helemaal geen reden voor :)

Of het ding beviel weet ik eigenlijk niet… erg handig lijkt ’t ding me niet maar als er niets anders is, is het toch weer een hele vooruitgang natuurlijk


lebonton / 28-08-2008 19:16
doet me een beetje denken aan het openings- en tussenbeeld van het al allang overleden jeugdprogramma ‘de verrekijker’.
leuk, al die nostalgische prenten.
deze dan ook nog eens gelardeerd met oude brauchsanweisung.

François / 28-08-2008 22:25
test

TheoB / 31-08-2008 17:07
Echt ouderwets handwerk, leuk dat je dat nog bezit. Nog bedankt namens mijn broer voor de info over de scanners.Hij is nu zijn geld aan het tellen en dan bepalen wat in zijn betreffende cattegorie past.Ik laat je wel weten wat het geworden is.

François / 31-08-2008 17:48
Ben ook benieuwd Theo… let wel op de Ntdetect.com en de Ntldr in de root bij gebruik van de Epson. Ik neem wel aan dat dit probleem inmiddels verholpen is.

Dit soort optische belichtingsmeters worden overigens voor ca. € 15,- op internet aangeboden en ik dacht nog wel dat het iets bijzonders was :)


 

Geef een reactie

Geef een reactie

