Skip to content

0439 – Voor de Zorgzustertjes onder ons

9 april 2011

Geplaatst op 25-08-2008 12:53

De eerstehulp doos

De doos is open, maar dat had u al gezien natuurlijk

Een pakje vette watten… geen flauw idee waar dat voor dient

Verbandwatten… voor schotwonden natuurlijk

Ik vond die waschbeweging wel aardig

Hoe dit “van Heek” produkt in deze Utermöhlendoos tercht gekomen is snap ik niet zo gauw

Hydrophile windsels… heel interesant

En tenslotte het Vioformgaas… dat kon niet uitblijven 

De Fotoserie is tegen mijn gewoonte in toch nog heel omvangrijk geworden… het is ook een boeiend onderwerp.

En met dit soort zaken valt ook niet te spotten natuurlijk, daarom heb ik in 1965 voor mijn Fiat 600D een excellente Weggebruikers Verbandtrommel gekocht (of uit de auto van Igor geratst) en die heb ik nog. Nooit gebruikt… bleef de ongelukken altijd voor.
Voor een goede anti-ongelukkentrommel moet je m.i. niet over 1 nacht ijs gaan. Deze b.v. is goedgekeurd door het Nederlandsche Roode Kruis èn door de Kon. Nat. Bond Het Oranjekruis… u ziet… een dubbele waarborg…
Ook de fabricage is in goede handen… Koninklijk Vervaardigd bij de Fabriek van Verbandstoffen v/h Utermöhlen & Co, te Amsterdam… beter kan het dus eigenlijk niet.
Om te laten zien dat ik geen rotzooi heb gekocht hier even een blik op de inhoud:
onder meer een Flacon Mercurochroom, Vioformgaas en gecomprimeerde Prof. Dr. Bruns’sche watten (!) en ook vette watten. De Flacon Mercurochroom is pleitte… zeker een keer opgezopen.
U hoeft het niet allemaal te lezen want ik heb er ook foto’s van gemaakt…

Wist u dat er toen al meer dan 700 Roode Kruis Hulpposten waren?… ik ben ze toentertijd allemaal even langs gereden want als de nood aan de man komt weet ik tenminste waar ze te vinden zijn.

Olympus SP-560UZ

Henri Dunantstad, 6-25 augustus 2008


19 aanbevelingen
15 reacties


Zoë / 25-08-2008 13:16
aanbevolen!
Ik kan ook een nieuwe voor je regelen natuurlijk. Verbandmateriaal genoeg in het MCBdR. Ben nu toch burgerlijk ongehoorzaam:)

François / 25-08-2008 13:18
Dank voor ’t aanbod zuster, maar mevrouw Labarbe legt mij al heel vaak in de watten… daar bezit ik dus al erg veel van :)

Maria-Dolores / 25-08-2008 13:31
wat ik zelf ook al vermoedde: vette watte is vochtafstotend, terwijl witte watte veel vocht op kan nemen. verder staat er niks over in de Encarta Winkler Prins. 

dat waren vroeger nog eens ongelukken, toen je gewoon zelf een verbandje aan kon leggen en dan weer verder rijden.


François / 25-08-2008 13:49
Maria, in de gebruiksaanwijzing binnen op het deksel van het doosje staat:
Verstuiking en kneuzing: Drukverband met ruim vette watten, waaroverheen windsel aan te leggen, zodanig, dat wattenlaag blijft uitsteken.
De tekst doet wat allochtoon aan, maar het dient daarvoor.
De WP kon ik vroeger altijd via de NRC-site bekijken als extra vanwege het abonnement op de krant maar dat is een gegeven moment afgeschaft. Is dat weer terug bij NRC Handelsblad of heb je een abonnement op Encarta?

Beus / 25-08-2008 14:53
Is dit een verbandtrommel voor in de auto of gaan de verbandwikkels automatisch om het traumatisch gebied heen?

François / 25-08-2008 15:03
Ik weet het eigenlijk niet, Beus want ik heb ’t nooit gebruikt (behalve dan de Flacon). Maar zoveel is wel duidelijk dat je de harde rand in een waschbeweging met duim en wijsvinger lenig moet maken… mogelijk moet je van te voren dan iets om het traumatische gebied wikkelen :)

Jacopone / 25-08-2008 16:56
Dit is een fraaie doos uit grootvaders automobiel. Wel mis ik nog Utermöhlen’s Bismuth-brandwindsel, maar wie daarover klaagt is een kniesoor. Heb jij enig idee wat een kniesoor is?

François / 25-08-2008 17:32
Jawel… mijn schoonmoeder had ’t er vaak over als ze domme dingen dee… een kniesoor die daar op let, zei ze dan… ik was zo’n kniesoor :)

Maria-Dolores / 25-08-2008 19:01
Francois,
nee, die Microsoft Encarta kun je gewoon als software kopen, ik geloof dat ik een paar jaar geleden voor de mijne 36 Euro heb betaald. woordenboek plus uitgebreide encyclopedische artikelen over techniek, kunst, wetenschap, geschiedenis enz. vind het een handig naslagwerk.

Johan HvD / 25-08-2008 23:21
Ach, de nageslagen werken hadden vele voordelen, heer François. Vette verbanden en watten gebruikte ik niet. Een Hansaplast was meestal voldoende. Soms een gipsje hier of daar.
Een soortgelijke doos heb ik ook nog, maar dan ledig. Ooit aangeschaft op een markt, ter verkrijging van enige ideeën over toen. Het oude Schrift. 

Een interessante reportage overigens. Voor de wintersporter valt er niets te ontdekken.
Niet dat ik nu een verwoede skiër ben, maar voor hen die eerdaags wederom de contreien betrekken.


Zoë / 26-08-2008 00:10
mijn bericht is door de redactie verwijderd. Het was niet voor iedereen duidelijk dat het satire was. Jammer.

François / 26-08-2008 00:25
Ik zag ‘t… de pippies hebben geklaagd natuurlijk :)
De onder satire verkochte scheldpartij van de permanent verbannen Isis wordt dus wel gedoogd… dat zegt wel iets over deze redactie natuurlijk… twee maten… dubbele moraal… niet veel zaaks… tsss… :)

elsje dijkstra / 26-08-2008 00:48
Ik heb niet geklaagd. Het zou toch bekend moeten zijn dat ik altijd doorgeef wanneer ik de redactie waarschuw.

Thera/ 26-08-2008 10:14
Onderhoudende serie meneer met de baard.

François / 26-08-2008 12:05
Leerzaam toch :)








Geef een reactie

Geef een reactie

