Skip to content

0397 – Verboden zich te bevinden

1 april 2011

Geplaatst op 22-05-2008 20:57


Kent u ze nog?… de bordjes: verboden zich op het gras te bevinden? In het begin van de jaren ’50 van de vorige eeuw was er trouwens van alles verboden, zoals het op zondag wassen van je auto (als je er een had) of het begraven van je bloembollen in de voortuin als dat van de openbare weg af zichtbaar was… kerkgangers klaagden er over… al moesten ze er een compleet blok voor omlopen om zich gequetst te voelen. Een moteragent op een moter met zijspan kwam je dan persoonlijk beknorren…
Waar geen bordjes bijstonden waren de kelders van de uitgebrande huizen in Arnhem… een tekort aan bordjes neem ik aan… de beste speelplaatsen die er waren… je kon er stapels afvalhout in de hens steken zonder dat iemand zich er om bekommerde… de huizen waren toch al uitgebrand. Je moest alleen de wijkagent voor zien te blijven maar die kon zich toch niet met zijn dienstfiets en al tegelijk door de achtergangetjes verplaatsen.
Hier bevind ik me overigens wel op het gras… ik ben zo vrij…

Z-W Foto Igor Jr, restauratie, bewerking en uitsnede François

Rolleiflex 6×6, Tessar Carl Zeiss

Angerenstein, rond 1950


14 aanbevelingen
8 reacties


Beus / 22-05-2008 22:20
Waarschijnlijk altijd al tegendraads geweest.

Johan HvD / 22-05-2008 22:25
Ach ja, die waarschuwende blauwe bordjes. Ik was daar een beetje bang voor. Niet zozeer voor de bordjes maar voor de veldwachter, die, zonder dat je het in de gaten had, ineens achter je stond wanneer je toch een voet op het gras zette…
Maar ook wanneer je hier of daar aanplakte, stond hij in een mum van tijd naast je.

François / 22-05-2008 22:37
Ik houd ’t er op dat alle anderen tegendraads zijn Beus en niet ik :)

Idd Johan en daarom kan ik me het nu, jaren nadat de laatste veld- en parkwachters zijn overleden, permiteren me straffeloos naast het bordje op het gras te bevinden… zo moedig ben ik wel :)


cor / 22-05-2008 23:12
heeft het iets met de bedriegertjes te maken…..

Zoë / 22-05-2008 23:43
kerkgangers……tsssss…..

François / 23-05-2008 08:56
Nee Cor, bedriegers vindt men gemeenlijk in Rozendaal :)

Ja die kerkgangers he… daar zijn we nu wel zo’n beetje vanaf maar toen waren dat soort zaken geregeld in gemeenteverordeningen en als er een paar van die reli’s in de buurt woonden belden ze op zondag tegelijk de politie als ze ergens het geluid van een grasmachine hoorden… werken op zondag en zondagsrust verstoren etc.
Ik kende een familie waar de kinderen op zondag niet buiten mochten spelen. Op zondag met de elektrische trein spelen mocht wel mits de wagonnetjes met de hand werden voort geduwd want stroom werd door een elektriciteitscentrale geleverd, ook op zondag en dat mocht helemaal niet van god. Overigens deden ze ’s avonds wel het licht aan want dat mocht natuurlijk weer wel van god… bij ons deden wij alles wat god verboden had… speciaal op zondag :)


Jacopone / 23-05-2008 12:47
François, denk je dat Igor jr het goed vindt dat jij jouw naam in zijn grasveldje hebt geplast? Vast niet!

François / 23-05-2008 15:50
Kunstig gedaan toch? :)

 

Geef een reactie

Geef een reactie

