Skip to content
Tags

0368 – Strandpret

19 maart 2011

Geplaatst op 27-02-2008 21:21


Katwijk aan zee… uit het familie-album… de foto is gemaakt door mijn grootvader Igor Sr die op de voorgrond in het zand zit. Senior was een “gepassioneerd” amateurfotograaf, als ik het zo even mag uitdrukken, die meer dan dertig prijzen met zijn pheuteu’s in de wacht heeft gesleept… althans… ik heb meer dan dertig blikjes, oorkonden etc met prijsvermeldingen van hem in mijn bezit.

Met de grote oude “harmonica”fototoestellen en “toebehoren” hebben mijn broer en ik nog jaren gespeeld… vooral het magnesiumlint (voor de flits) was een groot succes.
Op een dag, toen ik terug kwam van vakantie, was alles verdwenen. Mevrouw mijn moeder had het weggegeven want we deden er toch niets mee… dertig jaar later kwam ik er achter aan wie… ik heb ‘t niet teruggevraagd.

De sluiter, type spleetsluiter, ging in mijn herinnering zelfs tot een 1000ste seconde… onvoorstelbaar voor dat soort camera’s. De spleetsluiter bestond uit een rolletje zwart doek met een rond gat er in. Het geheel was gevat in een houten frame voorzien van een opwindbare veer en het framepje schoof je tussen de camera en de lens. Je wond het geval op en door het lichten van een palletje rolde het doekje flitsend voorbij de lensopening en de plaat werd belicht.
Het palletje kon verschoven worden door middel van een rubberen slang met twee rubberen balletjes, een grote en een kleine. Het kleine balletje klemde je achter het palletje en als je dan op het grote balletje drukte duwde het kleine balletje het palletje omhoog… sodeju… goed samenspel tussen de balletjes en de palletjes was natuurlijk wel een voorwaarde.
In plaats van met de balletjes kon je ook met een touwtje (zg vissersgaren) aan het palletje de sluiter ontsluiten… euh… ja, zo was ‘t.
Voor mijn gevoel waren die camera’s al wel weer wat jonger dan die waarmee deze pheuteu is gemaakt…

De rieten stoelen waren van het zelfde soort als die we rond 1950 ook in Scheveningen op het strand gebruikten… je moest ze huren geloof ik. Of Scheveningen en dat type stoelen nu nog bestaan weet ik niet… het waaide (woei) er altijd nogal hard en het kan dus zomaar zijn dat de hele handel inmiddels de zee in is geblazen.


18 aanbevelingen
16 reacties


Beus / 27-02-2008 21:43
De tijd dat eigenlijk iedereen zich nog bedekte.
Nu mag dat niet meer.

Mooie beschrijving van de camera obscura.

Je hebt er een mooie pentekening van gemaakt.


François / 27-02-2008 21:58
Dank je Beus… onvoorstelbaar al die knakkers in die kleren… en dan te bedenken dat Igor Sr hier nog zijn vrijetijdskleding aanheeft :)

Annelies / 27-02-2008 22:16
De foto lijkt wel van Oostindische inkt – mooi gedaan – memories, memories. Van camera’s heb ik geen sjoege, klinkt allemaal wel goed !
En Beus is weer scherp ;-)

cor / 27-02-2008 22:48
ik sluiter me bij Beus aan…harmonicatoestellen(das andere koek dan een D70); ik heb alleen zo’n ding waar muziek uit komt

alpha50 / 27-02-2008 22:49
Zomaar in het zand gaan zitten , was al heel wat.

Johannes / 27-02-2008 22:53
Neen, in 1900 was ik er nog niet. Nog lang niet. Maar toch ken ik de rieten strandstoelen nog wel, ze zaten heerlijk ook in Zandvoort, net zo heerlijk als de gebreide zwembroeken…

Caméra’s, tja, er valt veel over te vertellen maar ik kan er slechts pheuteus mee maken, al geeft de gewone, normale camera nog steeds het mooiste resultaat.

Uw pheuteu is van schetskwailiteit, dat wel, ondanks de vrije tijds kleding…


Beus / 27-02-2008 22:54
@Cor: maar zo’n harmonica had ook wel wat.
Ik heb er hier nog één liggen: een zeiss ikon met 6-9 negatieven. Zo ben ik ooit begonnen.
Jos Goedmakers en Beus schreven er ooit in een ver verleden een blogje over.
Linken is niet mijn sterkste kant.

François / 27-02-2008 23:14
Ja maar Beus… de camera’s waar ik ’t over heb waren helemaal van hout met grote papieren balgen. Eerst keek je op het matglas (ondersteboven) wat het plaatje zou moeten worden (doek over de knar om goed scherp zonder zijlicht in te stellen) en vervolgens schoof je er een plaat in (op de een of andere manier want die hadden we er dus niet meer bij… ook met doek over de knar?)
Van Zeiss hadden we ook een 6-bij-9 Contessa met balg en een klein box-camera-tje (zonder balg) met een vaste sluitertijd van 1/25 sec uit de jaren ’30…. mijn broer heeft die dingen een keer meegenomen en ik heb ze nooit meer teruggezien.
De Rolleiflex (ca. ’36) met de Tessar lens heb ik wel nog steeds… ik heb er vroeger zelfs nog foto’s mee gemaakt… hij is nog te zien op een oude bijdrage.

De pheuteu heb ik gemanipuleerd Heer Johan en ik heb Igor Sr er iets uit laten springen :)… overigens kon je met dat soort camera’s haarscherpe foto’s maken vanwege het grote formaat


Zoë / 27-02-2008 23:18
zo te zien hebben ze dikke pret. Ik heb nog wel eens in zo’n stoel gezeten. dat was in Zandvoort volgens mij. Of ze van Scheveningen kwamen weet ik niet maar dat zou best eens kunnen.

Beus / 27-02-2008 23:27
@François: Ik begreep helemaal waar je over hebt geschreven.

François / 28-02-2008 12:12
D70, Cor, is toch Nikon?

Trouwens… kan je voor ons niet eens wat op dat buikorgel van jou voorspelen? Als je dat in Arnhem een keer komt doen kan je er ook geld mee verdienen en daarmede je terugreis bekostigen.
Regelmatig zie ik hier in de stad een man met een viool, een man met een trekzak en een man met een draaiorgel en allemaal brengen ze zeer fraaie muziek ten gehore… vooral als ze een beetje dicht bij elkaar staan.
Het is heel eenvoudig hoor Cor… de trekzakman heeft een pet omgekeerd voor zich op straat liggen en daar gooien de gulle Arnhemmers gewoon geld in en bij de vioolman wordt geld in grote hoeveelheden in zijn vioolkist geworpen… als je er langs loopt liggen er altijd duizenden Euro’s in… die mensen zijn heel erg rijk geworden door hun mooie muziek.
Een goede plek is voor de ingang van de Bijenkorf… ik zeg ’t maar even.


Marlies Souren- Oudwijkerlaan 16- Utrecht / 28-02-2008 14:30
prachtige foto’s! maar ik reageer nu even op de smurfen, ik kan alsmaar geen baby-smurf (met speen) scoren, voor mijn kleine nichtje, maar zelf vind ik die ook leuk. Wil je ze wellicht naar mij sturen? Mijn adres staat bovenin.
bvd. en prettige dag! M

François / 28-02-2008 16:09
Helaas Marlies, mijn vrouw heeft ze al vergeven aan (of voor) andere kinderen :(

botofogo / 28-02-2008 18:59
ze kijken niet zo blij.
gr,
botofogo

François / 28-02-2008 19:45
Ze wachten tot de foto is genomen Boto :) Igor houdt in zijn handen de kluwe vissersgaren en hij heeft natuurlijk net het bewuste palletje gelicht… ze luisteren nu allemaal naar het geluid van de “razende” doeksluiter en wachten op de bevrijdende woorden: klaar! jullie kunnen je weer bewegen!

TheoB / 02-03-2008 14:01
Eeuwig zonde dat dat spul er niet meer is,althans niet meer in je bezit.
Maar daar heb je mooi gedachten voor terug.

 

Geef een reactie

Geef een reactie

