Skip to content

0273 – Terug naar Oegstgeest? Daar ben ik geboren…

26 februari 2011

Geplaatst op 25-08-2007 23:12

Parck Kerckewerve. In het park van het “Zendingshuis”aan de Leidsestraat 11 te Oegstgeest wordt binnenkort gestart met de verbouw van het oude zendingshuis… aldus de advertentie van Maarssen’s bouwbedrijf van enkele jaren geleden…
Ik denk dat ik achter het tweede raam begane grond links van de grote deur ben geboren op zaterdag 22 juli 1944 om 23 uur 45… Waarom?
Er was wat plaatsgebrek in ons eigen huis omdat mijn ouders onderdak verleenden aan mensen die hun huis uit waren gezet en ook mijn 5 jaar oudere broer eiste natuurlijk een plaats op… waar ga je dan heen om te bevallen? juist… naar het ziekenhuis in Leiden natuurlijk. Helaas was dat in gebruik genomen door een aantal Teutoonse helden die zich onder dekking van het rode kruis een stuk veiliger voelden.
Het Zendingshuis in Oegstgeest werd het noodziekenhuis (zonder een rood kruis op het dak neem ik aan) en mijn moeder belande daar voor haar bevalling bij de KNO-arts die opmerkte dat hij al van alles uit neuzen had gehaald behalve babi’s.
Mijn vader Igor, die een drukker van geboorte kaartjes had gevonden die nog over voldoende papier beschikte, had de kaartjes al laten drukken: François Gerard Igor… en wat nu als het een meisje wordt? vroeg mijn moeder… dat was gewoon niet bij hem opgekomen en dus werd het een jongen.
Igor had een kruik zeer oude genever bewaard voor speciale gebeurtenissen zoals bv de verwachte bevrijding of de geboorte van een nakomeling… na inspectie van de baby constateerde hij dat ‘ie z’n bek niet open deed en ging vervolgens samen met de huisarts de kruik laten barsten… geef em eens ongelijk

10 aanbevelingen
11 reacties


aloema / 25-08-2007 23:18
Welkom Francois Gerard Igor, de plek van je geboorte een plaatje.

Doortje / 25-08-2007 23:44
die kno arts hoefde niks te doen. Francois Gerard Igor kwam gewoon zoals het hoorde. Vanzelf dus. Dat kan je wel aan moeder Labarbe overlaten. Proost!

François Labarbe / 26-08-2007 00:00
Moeder Labarbe, geboren en getogen in Ned. Indië, geloofde dat Igor “de goden had verzocht” door die kaartjes al te laten drukken voor mijn geboorte. Ze was al niet gelovig maar door een verblijf van 6 jaar in een Franse nonnenschool is dat er ook niet beter op geworden. Maar bijgelovig is ze altijd gebleven. Tot haar dood toe geloofde ze in “stille kracht” (goena goena) en hield mijn vader voor de schuldige dat ik geen Françoise ben geworden maar François… daarin had ze wel gelijk geloof ik want de man bepaalt het het geslacht heb ik wel eens gelezen, dus Igor zal wel geweten hebben wat ie deed:)

aloema / 26-08-2007 00:03
:)
hY liet zijn Y :)

cor / 26-08-2007 00:11
ach ook ik ben in het ziekenhuis geboren, maar het sttrat er niet meer en ook op oude fotos kan ikk geen raam vinden waarachter ik op aarde kwam; ik weet trouwens geen eens waarom dat allemaal zo nodig in het ac ziekh in Groningen moest

Antoine / 26-08-2007 11:26
Het ziekenhuis in Breda waar ik geboren ben ligt al jaren tegen de vlakte…

Doortje / 26-08-2007 11:38
uit het y kwam een Y:)

TheoB / 26-08-2007 14:12
Mooi verhaal.

Wim Hoogerdijk / 18-08-2008 16:53
Kijk ook eens op http://www.wimhoogerdijk.info/oegstgeest Meer dan 1500 ansichtkaarten,foto’s en wetenswaardigheden uit jouw en mijn geboortedorp

François / 18-08-2008 21:07
Leuk om op zo’n oude bijdrage nog een reactie te krijgen… ik ga direct kijken :)

François / 18-08-2008 21:19
Mooie serie prenten. In de laan van Arenstein hebben we gewoond van 1942 (?) tot 1947. Ik was nog geen drie jaar oud toen we naar Arnhem verhuisden en nu zie ik eigenlijk voor ’t eerst op de briefkaart hoe de Laan van Arenstein er uit ziet (of zag) :)…
One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. 0535 – Etenstiet « françois'

Geef een reactie

