Skip to content

0060 – Voer voor Rotterdammers

3 februari 2011

Geplaatst op 30-03-2006 17:01

Foto’s waarschijnlijk I. Labarbe Sr en I. Labarbe Jr, Rolleiflex en/of 6×9 Zeiss-Ikon

Rotterdam, mei 1940

Na het overlijden van mijn ouders, inmiddels al heel wat jaren geleden, vond ik onderin een kast een envelop met 20 zwart-wit afdrukken van Rotterdam na het bombardement op 14 mei 1940. Ik had ze nooit eerder gezien. Mijn ouders woonden toentertijd op een flat in de omgeving van Blijdorp maar ze waren tijdens de aanval in Den Haag. Van daaruit konden ze de rook van het brandende Rotterdam zien.
Omdat het lang heeft gebrand kunnen de foto’s met al die rookontwikkelingen ook nog in de dagen erna zijn genomen. Deze drie foto’s kunnen bv uit het raam of van het dak van de flat van mijn ouders zijn gemaakt. Op de achterkant van alle foto’s staat geschreven waar ze genomen zijn behalve bij deze drie.


Bij het bombardement zijn ca 24.000 huizen vernietigd en vielen ongeveer 800 doden.

3 aanbevelingen
5 reacties


Rob / 30-03-2006 17:04
Mooie foto’s. Ik denk dat het gemeentearchief in Rotterdam wel belangstelling zal hebben.

ali cirillioglu / 31-03-2006 03:16
Goed bewaren, Labarbe!
Selam!

Zwollywood / 31-03-2006 13:21
Allemachtig François, wat een indrukwerkkende foto’s……wat prachtig dat je deze foto’s hebt en hebt geplaatst………komen die andere 17 foto’s ook nog op het VK-blog……

François Labarbe / 31-03-2006 14:08
Zwollywood, is wel de bedoeling maar ik moet eerst met photoshop de krassen e.d. er af poetsen maar dan zal ik regelmatig er een paar plaatsen

betulanordica / 04-04-2006 21:25
Wonderlijk zo’n foto, nu zie ik voor het eerst hoe erg het was!
Geef een reactie

Geef een reactie

